Återföreningen med Frida af Wisby
Återföreningen (for an English version please scroll down)
Förra våren gjorde vi en långsegling ut till de Atlantiska öarna, Porto Santo, Madeira och Azorerna. Och det gjorde vi med vår "kompisbåt" Frida af Wisby som vi lärde känna i Lagos. Det blev en mycket minnesvärd segling. Vi hade lite olika planer för hösten 2022, men hamnade i samma vinterhamn i Cartagena. I år kom iväg från vinterhamnen vid olika tider men lyckades till slut mötas upp här på Balearerna, närmare bestämt ögruppen Cabrera söder om Mallorca. Det blev ett trevligt återseende av Gitte och Anders.Vi seglade till Cabrera från Porto de Rapita den 23:e maj. Ögruppen Cabrera är ett naturreservat och man måste ansöka om ett tillstånd för att besöka ön och boka en bojplats. Bara ett visst antal personer får besöka ön varje dag. Man betalar för bojen i förhållande till hur stor båt man har. Vi bokade för två nätter.
Samma kväll som vi kom fram blev vi bjudna på grillad tonfisk på Frida af Wisby.
En tonfisk som de hade fångat själva på sin översegling från Menorca till Mallorca. Det var så otroligt gott!
Cabrera har varit en fängelseö och har även huserat militärer. Eftersom det är ett naturreservat fick man inte gå runt hur som helst utan man fick bara följa vissa stigar på ön. Det fanns en fästning högt över den lilla hamnen dit vi gick och beundrade utsikten, även om vi hade lite otur med vädret första dagen då det småregnade lite och var mulet.
Runt ön finns spår efter både fängelse, kloster och bostäder. Men idag bor det inga permanent vad vi förstår. Utan här bor bara de som har ansvaret för uppsynen av naturreservatet. Men det var skönt att komma iland och kunna gå några långa promenader.
Efter dagarna på Cabrera gick vi tillbaka till Mallorca och följde ostkusten upp till Port Colom som ligger inne i en djup vik, skyddat för de flesta vindarna.
Där kunde man lägga sig vid en boj som kostade hälften av vad en bryggplats kostar. Vi fick bra hjälp av "marineros" att förtöja vid bojen. Det var skönt att komma till en större ort så att vi kunde ta jollen och ro in och proviantera i en större matbutik. Men man märker att det är dyrare här på öarna än på fast lands Spanien. Under kommande vecka så kommer vi att ha förstärkning av en gast, planen är att vi skall försöka segla runt hela Mallorca. Vi kommer återkomma om hur det gick med det.
För tekniknörden
När vi bytte till nya batterier så blev det förstås strul. Vi har 6 batterier som är kopplade både i serie och parallellt. De gamla byglingarna för seriekopplingen passade förstås inte alls för polerna på batterierna såg helt annorlunda ut. Så det blev till att göra nya, men eftersom jag har ett hydraulisk crimptång så kunde jag utan större besvär göra nya när jag väl hittat en grov kabel och polskor.
När vi köpte båten var det ganska nya batterier men de var redan förstörda, när jag mätte så varierade spänningen oerhört på de olika batterierna. Så nu har jag köpt en "battery equalizer". När man har två 12v batterier (bly) kopplade i serie så kan det bli obalans som bara ökar och ökar tills batterierna förstörs. Till lithium är det nästan ett måste att hålla koll på att de individuella cellerna alltid är balanserade, man har en BMS för det. Men även för seriekopplade blybatterier är det bra att ha elektronik som övervakar att de ligger på samma spänning.
---------------------------------------------------------------
The reunion
Last spring we did a long sailing trip to the Atlantic Islands, Porto Santo, Madeira and the Azores. And we did that with our "buddy boat" Frida af Wisby that we got to know in Lagos. It was a very memorable sailing. We had slightly different plans for autumn of 2022, but ended up in the same winter port in Cartagena. This year left our the winter harbor at different times but finally managed to meet up here in the Balearic Islands, more specifically the Cabrera archipelago south of Mallorca. It was a nice reunion with Gitte and Anders.
We sailed to Cabrera from Porto de Rapita on May 23rd. The Cabrera archipelago is a nature reserve and you must apply for a permit to visit the island and reserve a mooring buoy. Only a certain number of people are allowed to visit the island each day. You pay for the buoy in relation to how big a boat you have. We booked for two nights. The same evening we arrived, we were invited to grilled tuna at Frida af Wisby. A tuna that they had caught themselves on their crossing from Menorca to Mallorca. It was so incredibly good!
Cabrera has been a prison island and has also housed military personnel. And today it is a nature reserve, you were not allowed to walk around everywhere, but you were only allowed to follow certain paths on the island. There was a fortress high above the small harbor where we walked and admired the view, although we were a bit unlucky with the weather on the first day as it rained a bit and was overcast. Around the island there are traces of prisons, monasteries and homes. But today, as far as we understand, no one lives permanently here. But only those who are responsible for the supervision of the nature reserve live here. But it was nice to come ashore and be able to go for a few long walks.
After the days at Cabrera we went back to Mallorca and followed the east coast up to Port Colom which is inside a deep bay, protected from most of the winds. There you could book a buoy that cost half of what a berth costs. We had good help from "marineros" to moor at the buoy. It was nice to get to a safe place so we could take the dinghy and row in and stock up in a bigger grocery store. But you notice that it is more expensive here on the islands than on mainland Spain. In the coming week, we will have a reinforcement of the crew, the plan is that we will try to sail around the whole of Mallorca. We will report back on how it went.
For the tech geek
When we changed to new batteries, of course there was trouble. We have 6 batteries that are connected both in series and in parallel (24v). Of course, the old jumpers for the series connection did not fit at all because the poles of the batteries looked completely different. So I had to make new ones, but since I have a hydraulic crimping tool, I could easily make new ones once I found a thick cable and pole shoes. When we bought the boat there were fairly new batteries but they were already destroyed, when I measured the voltage varied they enormously on the different batteries. So now I have acquired a "battery equalizer". When you have two 12v batteries (lead) connected in series, there can be an imbalance that only increases and increases until the batteries are destroyed. For lithium, it is almost a must to keep track of the individual cells being always balanced, you have a BMS for that. But even for series-connected lead-acid batteries, it is good to have electronics that monitor that they are at the same voltage.