Fortfarande i Toscana!
Vi är fortfarande kvar i Toscana (for an English version please scroll down)
I vårt förra blogginlägg, så var vi fortfarande kvar på Elba. Då låg vi i Porto Azzuro och den här hamnen gillade vi verkligen.
Det är en ganska liten ort, men där fanns ett par mataffärer och många restauranger. Det finns säkert flera hotell men den mesta bebyggelsen är inte hotell utan vanliga bostadshus. Smala trånga gränder och gamla hus som inte alltid är i så bra skick. Vi hittade en fin promenadväg som gick upp på en av bergstopparna utanför orten.
Promenaden var ganska brant mot slutet och var nära gränsen för vår förmåga (rullgrus och väldigt brant). Men utsikten här uppe var hänförande som ni kan ana av bilderna. Inför sista natten på Elba så lämnade vi marinan och lade oss för ankare nästan precis utanför hamnen. Att ligga i en marina i Italien är ganska dyrt så vi försöker att blanda mellan att ligga för ankare och i marina för att hålla kostnaden nere. Men det är även så att vi uppskattar att kunna ligga för ankare ibland och vi har blivit bättre och bättre på att göra det. Men samtidigt har det sina fördelar att ligga i en marina ibland. Blåser det hårt så vill man oftast för säkerhets skull ligga i en marina. Och blåser det mycket så känns det inte bra att lämna båten utan uppsikt någon längre tid. När vi ligger i en marina så passar vi på att fylla på vatten, värma upp vår varmvattenberedare och slänga sopor. Det blir också oftare att vi gör längre utflykter om vi ligger i en marina. Ligger vi på svaj så brukar vi sjösätta vår gummibåt och lyfta på vår utombordsmotor. Den går att ro men några längre sträckor står man inte ut med.
När vi lämnade Elba så siktade vi på en halvö som ligger på det italienska fastlandet. Vattnen runt Italien är inte helt anpassade för oss långseglare, det är långt mellan hamnarna och de är dyra eller mycket dyra. Det är få naturhamnar som är skyddade för alla vindriktningar och vi har haft vindar som blåst från nästan alla håll. Detta har gjort det svårt att planera vår segling och gjort att vi blivit kvar lite längre i vissa hamnar bara för att vädret inte alltid varit på vår sida. Men seglingen från Elba till Argentario blev riktigt fin med bara lite motorgång i början men sedan ökade vinden. Vi hissade vår code-zero som gör sig bäst med vinden från sidan eller snett bakifrån. Men nu vred sig vinden till rakt akterlig och vi provade att segla med seglen på var sin sida och det gick riktigt bra. Så här fint stod de i flera timmar.
Vi ankrade på sydsidan av denna halvö och här låg vi riktigt bra i 3 dagar.
Med jollens hjälp kunde vi utforska närområdet. Men eftersom vi skulle få ett par dagar med ganska hårda sydliga vindar var vi tvungna att hitta ett bättre ställe för de närmaste dagarna. Så vi fick plats i en marina på huvudorten på halvön, Porto Santo Stefano.
Det här är en lite speciell halvö, man kan nästan kalla det för en ö med ganska höga berg som har en anslutning till fastlandet genom flera ganska låga sandrev. Det ser ut som det är populärt att ha ett semesterhus här ute på ön för det är gott om dem trots att många ligger väldigt svårtillgängligt till. På många av de många uddarna finns det försvarsanläggningar av varierande ålder. Vi gillar den här hamnen och samhället, det är riktigt trevligt men hamnavgiften låg på 115 € per natt så det är nog en av de dyraste som vi legat i. Men när det blåser 18 m/s i byarna är man tacksam att man ligger i en trygg hamn. Här ligger det även en del ganska dyra båtar så det verkar som att inte alla italienare har dålig ekonomi.
Vi är förvånade över hur få icke italienare som det verkar vara här. Nästan alla bilar har skyltar från Italien.
—---------------------------------------------------------------------------
We are still in Tuscany
In our last blog post, we were still on Elba. Later we moved to Porto Azzuro and we really liked this port. It is quite a small place, but there were a couple of grocery stores and many restaurants. There are certainly several hotels, but most of the buildings are not hotels but ordinary residential buildings. Narrow alleys and old houses that are not always in good condition. We found a nice walking path that went up on one of the mountain peaks outside the resort. The walk was quite steep towards the end and was close to the limit of our ability (rolling gravel and very steep). But the view up here was breathtaking as you can guess from the pictures. Before the last night on Elba, we left the marina and dropped anchor almost right outside the harbor. Lying in a marina in Italy is quite expensive so we try to mix between lying at anchor and in the marina to keep the cost down. But it is also the case that we appreciate being able to lie at anchor sometimes and we have gotten better and better at doing it. But at the same time, lying in a marina sometimes has its advantages. If it's blowing hard, you usually want to stay in a marina for safety's sake. And if it's very windy, it doesn't feel good to leave the boat unattended for any length of time. When we are in a marina, we take the opportunity to fill up with water, heat up our water heater and throw away rubbish. It also becomes more frequent that we make longer excursions if we are in a marina. If we are at anchor, we usually launch our inflatable boat and lift onboard our outboard motor. It can be rowed, but you can't stand some longer distances.
When we left Elba, we aimed for a peninsula located on the Italian mainland. The waters around Italy are not completely adapted for us long-distance sailors, it is far between the ports and they are expensive or very expensive. There are few natural harbors that are protected from all wind directions and we have had winds blowing from almost every direction. This has made it difficult to plan our sailing and caused us to stay a little longer in some ports just because the weather was not always on our side. But the sailing from Elba to Argentario was really nice with only a little need for the engine at the beginning but then the wind increased. We hoisted our code-zero which does best with the wind from the side or diagonally from behind. But now the wind turned to straight astern and we tried sailing with the sails on each side (goose winged) and it went really well. They stood like this for several hours.
We anchored on the south side of this peninsula and here we lay really well for 3 days. With the dinghy's help, we were able to explore the surrounding area. But since we were going to have a couple of days of pretty strong southerly winds, we had to find a better spot for the next few days. So we found a place in a marina in the main resort on the peninsula, Porto Santo Stefano. This is a bit of a special peninsula, you could almost call it an island with fairly high mountains that have a connection to the mainland through several fairly low sandbars. It looks like it is popular to have a holiday home out here on the island because there are plenty of them even though many are very difficult to access. On many of the many headlands there are defense installations of varying ages. We like this harbor and the community, it's really nice but the harbor fee was €115 per night so it's probably one of the most expensive we stayed in. But when the wind is 18 m/s in the villages you're thankful you're in a safe harbor. There are also some quite expensive boats here, so it seems that not all Italians have bad finances. We are surprised how few non-Italians there seem to be here. Almost all cars have plates from Italy.