Framme på Elba!
Elba (for an English version please scroll down)
Vår förhoppning var att vi skulle få tillbaka vår kick på fredagen så därför lade vi till i en marina i Olbia. Men den kom ju aldrig på fredagen. Vi blev senare lovade att den skulle levereras på måndagen men att lita på det var ju vågat. Men faktiskt så levererades den till marinan i Olbia klockan 17:30 på måndagen men då låg vi ju inte kvar utan låg på stadskajen.
Detta skulle ju inte vara något problem tyckte vi, vi kunde ju åka över och hämta den dagen efter. Men leverantören av transporten ville ha betalt kontant, visserligen bara 24 EUR. Hur skulle vi lösa det? Men personalen på marinans kontor var snälla och betalade för transporten och dagen efter kunde vi mot 24 EUR få hämta ut vår kick. Visserligen inte lagad men med en fungerande hydraulik.
Efter Olbia seglade vi upp till Maddalena skärgården. Här har vi varit förut men eftersom vinden låg på från öster nu så blev det en ny vik men på samma ö som förra gången vi var här. Härligt att kunna ankra i en fin vik. Men det var en blåsig dag och ön gav bara sjölä, inte vindlä. Men mot kvällen lugnade det sig och på natten var det stilla. De sista dagarna har vi ofrivilligt bantat. Magnus blev ganska dålig i magen på måndagen och två dagar senare fick även Lotta magsmärtor. Inte lika kraftiga men tillräckligt för att vi nu har slutat att dricka vattnet i våra tankar. I de flesta hamnarna avråder man från att dricka deras vatten men vi har varit vågade och använt det i alla fall. Vattnet vi dricker filtreras först genom ett 5 micron filter och sedan ett kolfilter. Allt vatten verkar smaka bra efter det, men så klart så finns det gränser för vad man bör dricka. Så tills vidare får vi köpa vatten i flaska. Annars är det ett snabbt och smärtsamt sätt att gå ner i vikt.
Efter bara en natt i Magdalena skärgården kände vi oss tvungna att fortsätta norröver.
Nästa dag var nämligen lämplig för att fortsätta norröver till Korsika. Vissa dagar kan det blåsa mycket kraftiga vindar mellan Sardinien och Korsika så man kan inte alltid välja när man vill fortsätta. Vi valde att segla upp till en stad som vi besökte i höstas, Porto Vecchio. Infarten till denna hamnen är mycket lång så hamnen är skyddad från nästan alla vindriktningar. Här kunde vi ankra strax utanför staden och det gick lätt att ta jollen och åka i land för promenader och handling. Själva staden ligger på en kulle ovanför hamnen och den var mycket trevlig med gamla byggnader och massor av restauranger.
Ännu är det inte så mycket folk på gatorna men man kan anta att under sommaren är det trångt här. Vi klarar oss bra i nästan en vecka utan att besöka en hamn/marina, men efter 3-4 dagar vill vi oftast handla. Vi klarar oss nog utan att fylla på vatten i 8-10 dagar och elektricitet behöver vi inte alls för våra solpaneler räcker till så länge solen skiner. Här, där vi seglat så har vi alltid haft tillräckligt med sol så att det räcker. Just nu så lagar vi bara mat på elektricitet i hamnarna, för vår normala inverter är trasig men vattenkokaren kör vi på elektricitet. Vi har skaffat en billig inverter från Kina som ska klara 1500W, den får duga tills den andra är lagad. Vi gör hela tiden sällskap med båten "Frida af Wisby" vilket ger lite extra trygghet om något skulle hända. Vi kommer att låta måla ny bottenfärg i sommar eftersom det inte har gjorts på två år nu. Normalt seglar vi lite fortare än Frida af Wisby men i år är vi klart långsammare så en slät botten påverkar verkligen en båts prestanda. Säsongen började med ganska mycket motorgång men senaste tiden har vi kunnat segla mesta tiden.
I går lämnade vi från Porto Vecchio på eftermiddagen och nu på förmiddagen ankrade vi utanför en vacker vik på Elba.
Överfarten gick smidigt och vi behövde bara använda motorn under en mindre del av överfarten. Vi har aldrig varit på Elba tidigare och här kommer vi nog vara kvar i minst en vecka. Ön har flera vikar som är skyddade för olika vindriktningar så när vinden vänder är det bara att uppsöka en annan vik som ger bättre skydd. Vi kommer antagligen ligga för ankare ett par dagar för att senare uppsöka en marina. Fördelen med en marina är att det blir lättare att handla och vi kan slänga sopor. Med landström kan vi även få varmvatten. Vi får varmvatten antingen om vi kör motor eller har landström men efter 2 dagar för ankare är vattnet endast ljummet. Vår elektriska anläggning tillåter inte att varmvattenberedare körs på invertern. En dag kanske vi tittar på hur detta kan göras utan att fuska alltför mycket.
—--------------------------------------------------------------------------------
Elba
Our hope was that we would get our boom wang back on Friday so we docked in a marina in Olbia. But it never came on Friday. We were later promised that it would be delivered on Monday, but trusting that was daring. But actually it was delivered to the marina in Olbia at 17:30 on Monday, but since we didn't stay there but we were on the city quay. This would not be a problem, we thought, we could go over and pick it up the next day. But the transport provider wanted payment in cash, albeit only EUR 24. How would we solve it? But the staff at the marina office were kind and paid for the transport and the next day we could pick up our boom wang for 24 EUR. Admittedly not repaired but with a working hydraulics.
After Olbia we sailed up to the Maddalena archipelago. We have been here before, but since the wind was blowing from the east now, it became a new bay but on the same island as the last time we were here. Lovely to be able to anchor in a nice bay. But it was a windy day and the island only gave sea shelter, not wind shelter. But towards evening it calmed down and at night it was quiet. The last few days we have involuntarily lost weight. Magnus got quite sick to his stomach on Monday and two days later Lotta also had stomach pains. Not as powerful but enough that we have now stopped drinking the water in our tanks. In most of the ports it is advised not to drink their water, but we have been brave and used it anyway. The water we drink is first filtered through a 5 micron filter and then a carbon filter. All water seems to taste good after that, but of course there are limits to what you should drink. So for the time being we can buy bottled water. Otherwise, it is a quick and painful way to lose weight.
After only one night in the Magdalena archipelago, we felt compelled to continue north. The next day was suitable for continuing north to Corsica. Some days there can be very strong winds between Sardinia and Corsica so you can't always choose when you want to continue. We chose to sail up to a town we visited last fall, Porto Vecchio. The entrance to this harbor is very long so the harbor is protected from almost all wind directions. Here we could anchor just outside the city and it was easy to take the dinghy and go ashore for walks and provisioning. The town itself is on a hill above the harbor and it was very nice with old buildings and lots of restaurants. There aren't that many people on the streets yet, but you can assume that during the summer it's crowded here. We manage well for almost a week without visiting a port/marina, but after 3-4 days we usually want to do provisioning . We can get by without filling up water for 8-10 days and we don't need electricity at all because our solar panels are enough as long as the sun shines. Here, where we have sailed, we have always had enough sun so that is enough. Right now we only cook on electricity in the ports, because our normal inverter is broken, but we run the kettle on electricity. We have acquired a cheap inverter from China that will handle up to 1500W. It will have to do until the other one is fixed. We are always accompanied by the boat "Frida af Wisby", which gives a little extra security if something were to happen. We will have new bottom paint painted this summer as it hasn't been done in two years now. Normally we sail a bit faster than Frida af Wisby but this year we are clearly slower so a smooth bottom really affects a boat's performance. The season started with quite a lot of motoring, but recently we have been able to sail most of the time.
Yesterday we left Porto Vecchio in the afternoon and this morning we anchored outside a beautiful bay on Elba. The crossing went smoothly and we only had to use the engine for a small part of the crossing. We have never been to Elba before and we will probably stay here for at least a week. The island has several bays that are protected from different wind directions, so when the wind changes, you just have to find another bay that offers better protection. We will probably lie at anchor for a couple of days to later seek out a marina. The advantage of a marina is that it will be easier to shop and we can throw away rubbish. With shore power we can also get hot water. We get hot water either if we run the engine or have shore power, but after 2 days at anchor the water is only lukewarm. Our electrical system does not allow the boiler to run on the inverter. One day we may figure out how this can be done without cheating too much.