Framme till Azorerna!
Nu är vi framme i Punta Delgada, som hör till Azorerna! (for an English version please scroll down)
Idag kom vi fram till Punta Delgada. Vår ursprungliga plan var att först angöra den första ön i gruppen, Santa Maria. Men i så fall skulle vi fått lägga till när det var mörkt och det försöker vi undvika om det är möjligt. Punta Delgada är på en större ö i gruppen och vi tror att vi kommer stanna här ett par dagar. Vi har inte varit här tidigare och det skall finnas mycket att uppleva och se på denna ön. Seglingen hit tog 4 dygn och var inte speciellt dramatisk annat än att vi inte kunde segla mer än 25 % av sträckan. Utan motor skulle det tagit många dagar extra och vädret skulle kunnat bli ett helt annat. När vi använt motorn har vi endast kört den på låga varv för att spara bränsle. Trots det gjorde vi av med det mesta i vår stora tank, ca 250 liter av 350. Vi har även en extratank på 100 liter som reserv. När man gör en sådan här översegling första gången kan det bli jobbigare än man tror, vår gast Gunilla var sjösjuk de två första dygnen. Trots sjösjukepiller tog det lång tid att bli kvitt sjösjukan och när man väl är ute på havet så går det ju inte att kliva av, så även om omständigheterna var lugna för Lotta och Magnus så var det inte alls bra för Gunilla. När man som vi var ute mitt i Atlanten så är det vanligt med dyning och nu har vi haft en tid med många vädersystem som vandrat runt så då får man räkna med att det gungar. Blåser det mellan 6-12 m/s så går båten ofta stadigt, men blåser det mindre så blir rörelserna ganska jobbiga. Nu kom sjön oftast framifrån vilket är sämst för fart och för komforten. På nätterna kör vi 2 timmars pass, man behöver inte styra, man behöver bara hålla koll på radarn och AIS-båtar på plottern. Denna sträckan har varit mycket lugn, nästan inga fartyg eller andra nöjesbåtar. Varannan timma har vi radiokontakt med vår kompisbåt och vi försöker vara maximalt 5 Nm ifrån varandra. Båtarna går förvånansvärt lika i fart när vi seglar och för motor bestämmer vi bara en fart att hålla. Att våra dieseltankarna behöver rengöras blev tydligt igen, för Magnus fick byta bränslefilter 2 gånger. När motorn stannar är det spännande om det bara är filtret som behöver bytas eller om det är något allvarligare som inte kan fixas. Man blir så glad när motorn startat igen! Nu skall det i alla fall bli skönt att få sova en hel natt i en lugn och trygg hamn.
Today we arrived in Punta Delgada. Our original plan was to first call at the first island in the group, Santa Maria. But in that case we would have to enter a harbor when it was dark and we try to avoid that if possible. Punta Delgada is on a larger island in the group and we think we will stay here for a couple of days. We have not been here before and there should be a lot to experience and see on this island. The sailing here took 4 days and was not particularly dramatic other than that we could not sail more than 25% of the distance. Without an engine, it would have taken many extra days and the weather could have been completely different. When we used the engine, we only ran it at low revs to save fuel. Despite that, we got rid of most of it in our large tank, about 250 liters out of 350. We also have an extra tank of 100 liters as a reserve. When you do a sailing like this for the first time, it can be harder than you think, our guest crew Gunilla was seasick the first two days. Despite seasickness pills, it took a long time to get rid of seasickness and once you are out at sea it is not possible to get off, so even if the circumstances were calm for Lotta and Magnus, it was not at all good for Gunilla. When you, like us, were out in the middle of the Atlantic, swell is common and now we have had a time with many weather systems that have wandered around, so you can count on it rocking. If it blows between 6-12 m / s, the boat often goes steadily, but if it blows less, the movements become quite strenuous. Now the waves usually came from the front, which is worst for speed and comfort. At night we drive 2 hour shifts, you do not need to steer, you just need to keep track of the radar and AIS boats on the chart plotter. This stretch has been very quiet, almost no ships or other pleasure boats. Every two hours we have radio contact with our buddy boat and we try to be a maximum of 5 Nm apart. The boats are surprisingly similar in speed when we sail and for the engine we only decide the speed to keep. That our diesel tanks need to be cleaned became clear again, because Magnus had to change the fuel filter twice. When the engine stops, it is exciting if only the filter needs to be replaced or if there is something more serious that cannot be fixed. You get so happy when the engine starts again! Now it will at least be nice to sleep a whole night in a quiet and safe harbor.