Nu är vi inne i Kielkanalen!
Lördag den 10:e
Under hela natten har det ösregnat. Men vad gör det när det spricker upp redan på morgonen och vi får en fantastisk dag i härliga Heiligenhafen. Det är mycket folk ute i det fina vädret. Vi noterar att vi inte varit ute bland så mycket folk på länge. Här finns massor av matställen och boutiquer, vi passar på och tar en kaffe och en jättestor glass i solen.
Var var det vi lämnande vår båt? Men det är den med mast på!
Nej så här såg det ut i den marinan där vi ligger:
Lotta har haft ont i en fot, men eftersom hon kunde gå 24000 steg under lördagen så har den nog blivit lite bättre. Efter middag på båten tänkte vi ta en öl på stan, men se det gick inte för allt (nästan) var stängt efter 10.
Söndag den 11:e
Vi lämnar Heiligenhafen på morgonen och får en fantastik segling till Kiel. Slör i lagom vind och sol hela dagen. Vid inloppet till Kielbukten gäller det att inte gå över förbjudna zoner. Men vi tror vi gjorde rätt, i sjökortet finns det massor av information och allt är på tyska! Ger lite extra spänning. Vi ringer runt till olika marinor i Kielbukten men ingen svarar. Men till slut får vi plats i en marina precis utanför inloppet till Kielkanalen. Vi hinner med en kvällspromenad även här. Vi har promenerat mycket men när vi kommer till Holland skall vi ta upp cyklarna, det skall bli skönt för fötterna.
Måndag den 12:e
Vi startar med att ta en dusch på båten (ofta enklare än i land) och lämnar marinan. Väl framme vid inloppet till Kielkanalen får vi vänta i ca en timma. Sedan går vi i ca 3 timmar och då har vi gått ca en 3:del av hela kanalen. Till kaffet blir det tårta som Lotta bakat på båten, eftersom Magnus har födelsedag idag!
Kaffe med hemmagjord blåbärstårta till födelsedagsbarnet
Vi lägger oss vid en marina i en liten stad som heter Rendsburg, vi tar en promenad (som vanligt!).
Hur navigerar vi?
Vi har endast "pappersjökort" ner till Tyskland. Sedan har vi bara digitala sjökort. Men i flera former, vi har en ny plotter som sitter vid ena ratten. Den har man när man styr. Sedan har vi en 12" Android-tablett med Navionics sjökort. Den sitter under sprayhooden så den är ganska skyddad. Till den har vi även en "huva" i plast. Sedan har vi en gammal "stor" plotter även den under sprayhooden. Efter Kielkanalen har vi även digitala rasterkort som kan användas på en pc med OpenCPN. Tabletten är bäst! Snabb för planering och fantastisk bild, så den används av den som inte styr. Elektronik på sjön kommer tids nog att gå sönder så man måste ha backup. Vi hoppas att vi har så det räcker.