Nu är vi på Ibiza!

15.05.2023

Nu är vi på Ibiza (for an English version, please scroll down)

Nu har vi seglat över till ön Ibiza. Vi stannade i en hel vecka i Valencia, det blev tid för både turistande och fixande med båten. Vad vi gjorde med båten redogör vi under avsnittet för tekniknördar.

Våra förväntningar på Valencia var höga men eftersom ingen av oss varit där tidigare så kunde vi ju inte ha några egentliga föreställningar om vad vi skulle mötas av. Valencia är Spaniens tredje största stad med ca 1,6 miljoner invånare om man inkluderar förstäderna. Staden ligger vid kusten och har varit en viktig hamn i flera tusen år. Arkitekturen för både gamla och nyare byggnader är imponerande och har många olika stilar.

 Genom staden gick tidigare en flod som leddes om på 1970 talet, på den tidigare flodbädden går nu ett slingrande parkområde. 

Här gick det tidigare en flod
Här gick det tidigare en flod
Jakaranda träden blommade
Jakaranda träden blommade

I den gamla stadskärnan finns många rikt dekorerade byggnader och en trevlig atmosfär. Strax utanför ligger de supermoderna byggnaderna kring vetenskapsmuseet med en alldeles hänförande arkitektur.

Vi har turistat en hel del både på våra cyklar men även åkt buss med guidning. Vi har legat i den norra marinan där man tidigare haft både Americascup-seglingar och även varit värd för formel 1 tävlingar. En del spektakulära byggnader gjordes runt den inre hamnen inför dessa tävlingar.

Det har varit intensiva dagar här i Valencia och här lämnar vi Eva och Janne på båten Wilma. Vi hoppas att vi träffas igen och vi har tyckt att det varit så trevligt att få dela upplevelser med er och lära känna er.

Överseglingen till Ibiza startade vi på eftermiddagen så att vi skulle vara säkra på att komma fram i solljus. Seglingen gick bra och vi kunde segla hela vägen. Vi kunde sova åtminstone lite så vi var inte jättetrötta när vi kastade ankar i en bukt på den södra sidan av ön. När man, som vi gjorde rundade den sydvästra udden så rundar man en fantastisk klippö. Hela 382 meter hög och inte alls slipad som öarna i vår egen skärgård. En fantastisk vy men så ogästvänlig.

Här var det inget partyliv!
Här var det inget partyliv!


För tekniknördar

Vi har även gjort en del arbete på båten under vår vistelse i Valencia. Ett problem var att det visade sig att vår hydrauliska akterstagssträckare låste sig efter ca 20 mm rörelse. Det var inte helt uppenbart att det var fel på den men vi tyckte att den rörde sig misstänkt lite när vi satte ann riggen. När vi lossade akterstaget så stannade den vid samma läge, då var det klart att den var defekt. Vi hittade ett företag på andra sidan Valencia som kunde undersöka den, så Magnus lossade den och cyklade med den i ryggsäcken nästan hela vägen (23km) till företaget. Den liknar en normal hydraulcylinder men kan bara användas för att ge kraft i en riktning vilket nog är mindre vanligt. Men den ytterst vänliga personalen på Fluimed lagade den samt även levererade den till mig i marinan. Heder åt dem! Utan den kan man inte variera trimmet för seglen i framförallt hårt väder, så det var skönt att få den lagad. När vi köpte båten så var batterierna dåliga så vi fick byta dem. Men under pandemin blev båten liggandes för länge utan underhållsladdning så även dessa blev kraftigt försämrade. Vi har hankat oss fram men nu blev det nästan tvunget att byta till nya igen, redan efter 3 år. Det blev nya batterier från Victron, 6 batterier av AGM-typ för en nätt kostnad av 17 kSEK. Hoppas att de håller ett tag. Vi gjorde även en del annat småfix så att listan på saker som borde göras inte skall bli alltför lång.

---------------------------------------------------------------------------------

Now we have sailed over to the island of Ibiza. We stayed for a whole week in Valencia, we used time for both sightseeing and fixing the boat. We describe what we did with the boat in the section for tech geeks.

Our expectations for Valencia were high, but since none of us had been there before, we couldn't have any real ideas about what we would be met with. Valencia is Spain's third largest city with approximately 1.6 million inhabitants if you include the suburbs. The city is located on the coast and has been an important port for several thousand years. The architecture of both old and newer buildings is impressive and has many different styles. A river used to run through the city, which was diverted in the 1970s, a meandering park area now runs on the former river bed. In the old city center there are many richly decorated buildings and a pleasant atmosphere. Just outside are the super-modern buildings surrounding the science museum with an absolutely breathtaking architecture.

We have done a lot of sightseeing both on our bikes but also by bus with a guide. We have been in the northern marina, where previously both America's Cup sailings and also hosted Formula 1 competitions. Some spectacular buildings were made around the inner harbor for these events.

It has been intense days here in Valencia and here we leave Eva and Janne on the boat Wilma. We hope to meet again and we thought it was so nice to share experiences with you and get to know you.

We started the crossing to Ibiza in the afternoon so that we would be sure to arrive in sunlight. The sailing went well and we were able to sail all the way. We were able to sleep at least a little so we weren't really tired when we dropped anchor in a bay on the south side of the island. When you round the southwest cape, as we did, you round a fantastic rock island. A whopping 382 meters high and not at all polished like the islands in our own archipelago. An amazing view but so inhospitable.

For tech geeks

We have also done some work on the boat during our stay in Valencia. One problem was that it turned out that our hydraulic stern tensioner locked after about 20mm of movement. It wasn't completely obvious that there was something wrong with it, but we thought it moved a bit suspiciously when we tensioned the rig. When we loosened the stern stay, it stopped at the same position, then it was clear that it was defective. We found a company on the other side of Valencia that could examine it, so Magnus dismounted it and cycled with it in his backpack almost all the way (23km) to the company. It is similar to a normal hydraulic cylinder but can only be used to provide force in one direction which is probably less common. But the extremely friendly staff at Fluimed fixed it and also delivered it to me at the marina. Honor to them! Without it, you can't vary the trim of the sails, especially in rough weather, so it was nice to have it fixed. When we bought the boat, the batteries were bad so we had to change them. But during the pandemic, the boat was laid up for too long without a maintenance charge, so these too were greatly deteriorated. We have made our way, but now we almost had to change to new ones again, already after 3 years. It was new batteries from Victron, 6 batteries of the AGM type for a nice cost of 17 kSEK. Hope they last a while. We also made some other small fixes so that the list of things that should be done should not be too long.