Nu är vi på Menorca

09.06.2023

Nu har vi kommit till Menorca (for an English version please scroll down)

Sedan vår förra blogg har det hänt en hel del. Om vi börjar med där vi slutate förra bloggen så lämnade vi Portocolom och seglade till en hamn strax sydost om Palma (El Arenal). Den här hamnen låg bra till för att ta emot vår gast för en vecka. Lottas systerdotters man Peter Åhlin skulle nämligen följa med oss under veckan som följer. Den här hamnen ligger verkligen där turismen blomstrar, vi tog en promenad runt hamnen och insåg att detta var inte något ställe för oss. Bara hotell och restauranger och har ingen charm alls. Dagen efter Peter kom så seglade vi till en naturhamn (OK det fanns hotell även här) eller i alla fall till en skyddad vik där vi kunde ligga för ankar. Här liksom på många andra ställen gäller det att se till att man ankrar på sandbotten. Om man ankrar där det finns bottenvegetation kan man få böta och det vill man ju inte.

Dagen efter så seglade vi till den berömda hamnen Puerto Soller. Den här hamnen har vi besökt tidigare men då med bil. Att vi skulle komma till denna nästan magiska plats på egen köl känns helt fantastiskt. Här bokade vi för att stanna i två nätter i marinan. Marinan ligger mycket bra till och här utgår flera charterbåtar, en del mycket stora och lyxiga. Här hyrde vi cyklar för en tur upp i bergen. Mallorca är ju känt som en av de bättre ställena i världen för både cykling för träning och för att turista. För oss blev det endast det senare. 

Lunchpaus med kaffe
Lunchpaus med kaffe

Den här delen av Mallorca är mycket bergig och inte långt från hamnen finns Mallorcas högsta berg som når 1400 meter på sin högsta topp.

Så här vackert är det i bergen
Så här vackert är det i bergen
Här lider man inte av torka
Här lider man inte av torka

 I den här marinan ingick även att man kunde besöka en pool så det ville vi ju inte missa.

Inte så trångt här
Inte så trångt här
Middag på båten
Middag på båten

 Klart mysigt i denna fantastiska miljö. Vi tog även en kvällstur med det lokala tåget som tar en från Port Soller till Soller som ligger en bit upp i bergen. 

Den här delen av Mallorca får nog lite extra med nederbörd för det är ganska lummigt och grönt här. Det här fick bli vår vändpunkt för den här veckan med Peter så vi vände tillbaka mot Palma igen. På första etappen från Port Soller var förhållandena perfekta för att ta fram vår gennaker för första gången. Den är ganska stor så vi har inte vågat hissa den när vi är bara två, men nu med Peter ombord så vågade vi hissa den. Det kändes mycket bra att vi vågade testa den och den ökade farten en hel del. Att hissa en stor spinnaker eller assymetrisk spinnaker (gennaker) är normalt inte så svårt men om vinden plötsligt skulle öka kan det bli svårt eller i alla fall ganska spännande att ta ner den. Den här gennakern har en strumpa som gör det lite enklare men det är ett mycket stort segel att hantera i alla fall. 

Ibland ser kusten ut så här
Ibland ser kusten ut så här
Så här kan solnedgången se ut när man ligger för ankare
Så här kan solnedgången se ut när man ligger för ankare

Nästa natt blev ytterligare en natt för ankar innan vi seglade tillbaka till Palma där vi skulle lämna Peter efter hans vecka med oss. Hamnarna här på Balearerna har varit ganska dyra och vi misstänkte att ligga i Palma skulle vara alldeles för dyrt för att ens överväga ett besök i den hamnen. Men så var det inte alls, så det blev två nätter i denna megahamn där det finns massor av exklusiva superjakter. Det kanske inte finns något annat ställe i världen med så många stora och lyxiga fartyg. Vi fick en mycket bra plats i marinan långt in i hamnen. Här blev det en krogrunda med Peter sista kvällen innan han skulle lämna oss och flyga hem. Kvällen avslutades på Arabaco som har en helt fantastisk inredning, ett måste om ni får en chans att besöka Palma. Tack Peter för en trevlig tid tillsammans. Vi hann även med en långpromenad i vackra Palma innan vi lämnade marinan.

Katedralen i Palma
Katedralen i Palma

 Natten efter blev det en (billig-) natt för ankar innan på tog oss tillbaka till Port Colom där denna blogg började! Här låg vi igen vid en betalboj inne i den skyddade hamnen. Denna hamnen blev vår sista hamn på Mallorca (för denna gången) innan vi seglade över till Menorca där vi ligger sedan igår. På Menorca finns inte så många hamnar att välja på så här ligger vi i den mycket skyddade huvudstaden Mahon. Här skall vi ligga fyra dagar innan vi vänder tillbaka mot Spanska fastlandet. Mera om våra upplevelser på Menorca i nästa blogg.

För tekniknörden

Som vi beskrev i en tidigare blogg så slutade vår hydrauliska akterstagssträckare att fungera. I Valencia fick vi den lagad, men det visade sig att problemen var inte slut med det. När vi började använda den så läckte den svårt runt kolvstången. Den är levererad av ett Holländskt företag som heter Holmatro men de har slutat med marina produkter. Trots mycket Googlade så kunde jag inte hitta vilket företag som kan tänkas supporta deras produkter idag. Men till slut hittade jag att ett Tyskt företag som heter Reckmann som tagit över deras produkter. På Mallorca fanns det ett företag som supportar hydraulik på alla superjakter, de har säkert massor! De var mycket hjälpsamma och kunniga och kunde förstås hjälpa oss. Tyvärr till ett superpris, tycker i alla fall jag. Eller vad tycker ni, 14 kSEK för att byta några packningar och tryckprov. Men OK, jag var inte i något vidare förhandlingsläge så det var bara att betala och glömma. I manualen står det bara att hydrauliken behöver service av utbildad personal, varje år! Så efter 17 år så är det kanske OK trots allt. 

Den här läckte svårt efter reparationen!
Den här läckte svårt efter reparationen!

Vi har hydraulik även till bommens kickstång, kanske lika bra att försöka få service av den också. Varför hydraulik till akterstaget, jo när det blåser mycket vill man sträcka förstaget och få lite böj på masten för att på det sättet få planare segel som ger mer fart och mindre krängning. När vi skall rulla in storseglet vill vi ha en så rak mast som möjligt. Så då släpper vi på akterstaget. Med hydraulik går detta fort och med liten friktion så detta är vanligt på större båtar som är lite påkostade. Och vi har ju en Najad!

----------------------------------------------------------------------------

Now we have arrived in Menorca

A lot has happened since our last blog. If we start where we left off in the last blog, we left Portocolom and sailed to a port just southeast of Palma (El Arenal). This port was well situated to receive our guest for a week. Lotta's niece's husband Peter Åhlin was to accompany us during the following week. This harbor is really where tourism thrives, we took a walk around the harbor and realized this was not the place for us. Just hotels and restaurants and has no charm at all. The day after Peter arrived, we sailed to a natural harbor (OK there was a hotel here too) or at least to a sheltered bay where we could anchor. Here, as in many other places, it is important to make sure that you anchor on the sandy bottom. If you anchor where there is bottom vegetation, you can be fined, and you don't want that.

The next day we sailed to the famous port of Puerto Soller. We have visited this port before, but then by car. That we would come to this almost magical place on our own feels absolutely fantastic. Here we booked to stay for two nights in the marina. The marina is very well located and several charter boats leave here, some very large and luxurious. Here we rented bikes for a ride up into the mountains. Mallorca is known as one of the best places in the world for both cycling for training and for tourism. For us it was only the latter. This part of Mallorca is very mountainous and not far from the port is Mallorca's highest mountain which reaches 1400 meters at its highest peak. This marina also included the possibility to visit a pool, so we didn't want to miss that. Definitely cozy in this fantastic environment. We also took an evening trip with the local train that takes one from Port Soller to Soller which is a bit up in the mountains. This part of Mallorca probably gets a little extra rainfall because it is quite lush and green here. This had to be our turning point for this week with Peter so we turned back towards Palma again. On the first leg from Port Soller the conditions were perfect for bringing out our gennaker for the first time. It is quite large so we have not dared to lift it when there are only two of us, but now with Peter on board we dared to lift it. It felt very good that we dared to test it and it increased the speed quite a bit. Hoisting a large spinnaker or asymmetric spinnaker (gennaker) is normally not that difficult, but if the wind should suddenly increase, it can be difficult or at least quite tense to take it down. This gennaker has a stocking which makes it a bit easier but it is a very large sail to handle anyway. The next night was another night at anchor before we sailed back to Palma where we would leave Peter after his week with us. The ports here in the Balearena have been quite expensive and we suspected that being in Palma would be far too expensive to even consider a visit to that port. But it wasn't like that at all, so we spent two nights in this megaport where there are lots of exclusive superyachts. There is perhaps no other place in the world with so many large and luxurious ships. We got a very good place in the marina far into the harbor. Here there was a round of pubs with Peter on the last evening before he was to leave us and fly home. The evening ended at Arabaco, which has an absolutely fantastic interior, a must if you get a chance to visit Palma. Thank you Peter for a nice time together. We also managed a long walk in beautiful Palma before leaving the marina. The night after was a (cheap-) night at anchor before taking us back to Port Colom where this blog started! Here we were again at a pay buoy inside the sheltered harbour. This port became our last port in Mallorca (for this time) before we sailed over to Menorca, where we have been since yesterday. In Menorca there are not many ports to choose from, so here we are in the very protected capital Mahon. We will stay here for four days before we return to the Spanish mainland. More about our experiences on Menorca in the next blog.

For the tech geek

As we described in a previous blog, our hydraulic stern stay tensioner stopped working. In Valencia we got it fixed, but it turned out that the problems did not end there. When we started using it, it leaked badly around the piston rod. It is supplied by a Dutch company called Holmatro but they have stopped selling marine products. Despite a lot of Googling, I couldn't find any company that can possibly support their products today. But in the end I found that a German company called Reckmann took over their products. In Mallorca there was a company that supports hydraulics on all superyachts, they sure have plenty! They were very helpful and knowledgeable and of course could help us. Unfortunately at a super price, I think anyway. Or what do you think, 14 kSEK to change some gaskets and pressure test. But OK, I wasn't in for any further negotiation mode so it was just pay and forget. In the manual it only says that the hydraulics need servicing by trained personnel, every year! So after 17 years, maybe it's OK after all. We also have hydraulics for the boom kick bar, we might as well try to get that serviced. Why hydraulics for the stern stay, well when it's windy you want to put tension on the fore stay and get a little bend on the mast in order to get flatter sails that give more speed and less heeling. When we are going to roll in the mainsail, we want as straight a mast as possible. So then we let go of the stern stay. With hydraulics, this goes quickly and with little friction, so this is common on larger boats that are a bit expensive. And we have a Najad!