Nu är vi på Santa Maria!
Nu har vi seglat till en ny ö, vi har seglat till Santa Maria (for an English version, please scroll down)
Igår seglade vi från Punta Delgada på Sao Miquel till Vila do Porto på ön Santa Maria.
De 54 Nm tog ca 8 timmar, så vi hann inte med så mycket mera den dagen. Innan vi lämnade hamnen så tankade vi, 305 liter diesel. Diesel är lite billigare här än hemma, ca 20 SEK per liter. Vi hoppas att vi inte skall behöva använda allt för vår översegling till Lagos, utan att vi kan segla större delen av överfarten. Men om det kniper så kommer vi kunna köra för motor större delen av sträckan för nu har vi fulla tankar, 425 liter fördelat på två tankar. Ön vi nu är på är mycket mindre än Sao Miquel så därför tänker vi inte stanna lika länge här, men vi kommer vara här i minst 4 dagar. Sedan kommer vi invänta lämpligt väder för att starta en översegling som kommer bli den längsta som vi hitintills gjort, vi kommer få segla 790 Nm utan stopp. När vi går för motor under längre sträckor så gör vi 5-6 knop. När vi seglar gör vi normalt 5-7 knop. Så en normal dygnsdistans är 150 Nm, så det borde ta 5-6 dygn att ta sig till Lagos i södra Portugal.
Här, i den förhållandevis mindre hamnen på Santa Maria, så är vi inte så många gästande båtar. Kanske bara 20 utländska båtar. Tillbaka till marinan i Punta Delgada, där var det betydligt fler båtar. Några båtar verkade övergivna och minst 3 saknade mast.
Kanske de kom hit efter en storm och inte kan ta sig vidare. Några kanske lämnades här när pandemin slog till och har glömts bort? En del seglare seglar ner till Kanarieöarna under hösten och seglar sedan själva över till Karibien eller så ansluter de till ett rally över Atlanten, ARC. Sedan måste man lämna Karibien innan orkansäsongen kommer, så då seglar man tillbaka till Europa under våren. De flesta av dessa båtarna stannar till vid Azorerna. Den första hamnen man oftast kommer till är Horta. Vad vi hört har det varit väldigt många båtar i denna hamnen i år. Så många har fått ligga för ankar utanför hamnen i väntan på att kunna få en hamnplats. Inte så kul skulle jag tror, efter 2-3 veckor på havet vill man nog inte ligga för ankare och rulla i dyningen. En del av dessa båtar stannar sedan till i Punta Delgada innan de fortsätter mot Europa. Under tiden vi låg i Punta Delgada kom det in både stora och små båtar. En del riktigt stora och flotta segelbåtar.
De vanligaste nationaliteterna är tyskar och fransmän, men det kommer båtar från nästan hela världen. Men vi såg inte så många svenska båtar här. Det var ganska mycket turister i Punta Delgada, men vi tror att de flesta var från Portugal. Man åker på valsafari och åker på dykturer, det finns en badanläggning i hamnen men den var inte så välbesökt.
Vi lyckades hyra en bil (hyrbilsflottorna har problem att få fram bilar nu) som vi använde för att utforska den västra och norra sidan av ön. Vägarna är ganska bra och det är lätt att köra runt. Vi besökte ett av öns två teplantage.
Vi körde upp på toppen av öns högsta berg (1100m), men eftersom det regnade just då så var utsikten obefintlig. Vi besökte flera mindre byar och samhällen.
Det finns två mycket stora vulkankratrar och nu har vi sett båda.
För att se ön så rekommenderar vi att man hyr en bil och kör runt.
En dag var det dags för Lotta att checka av en post på sin "bucket list". Det var att får rida på Azorerna. Det finns flera ridanläggningar på ön, jag valde Quinta da Terca som ägs och drivs av ett svenskt par. De har fina Lusitanor hästar och gör utflykter med guide från 1 timma till heldag. Jag var med på en heldagstur till Sete Cidades, som är två sjöar och en by nere i en stor krater, på västra delen av Sao Miquel. Vi red först uppe på kanten av kratern, med en fantastisk utsikt över den blå och den gröna sjön i botten.
Sedan tog vi oss ner till sjöarna och fick rida längs stränderna. Det blev mycket trav och galopp. Jag var tillbaka vid båten vid sex-tiden och var då ganska trött men mycket nöjd med dagen.
Maten är lite billigare här än hemma och restaurangerna är betydligt billigare än i Sverige. På Azorerna är även hamnavgiften ganska billig, vi betalar lite drygt 200 SEK per dygn här. Det normala är annars 350-550 SEK per dygn. Men det krävs ju lite pengar och tid att ta sig hit ut i Atlanten.
Now we have sailed to a new island, we have sailed to Santa Maria.
Yesterday we sailed from Punta Delgada on Sao Miquel to Vila do Porto on the island of Santa Maria. The 54 Nm took about 8 hours, so we did not have time for much more that day. Before we left the port, we refueled, 305 liters of diesel. Diesel is a little cheaper here than at home, about 20 SEK per liter. We hope that we will not have to use everything for our sailing to Lagos, but that we can sail most of the crossing. But if it gets tight, we will be able to drive for the engine most of the way because now we have full tanks, 425 liters divided into two tanks. The island we are now on is much smaller than Sao Miquel so therefore we do not intend to stay here as long, but we will be here for at least 4 days. Then we will wait for suitable weather window to start the sailing that will be the longest we have done so far, we will have to sail 790 Nm without stopping. When we go for engine for longer distances, we do 5-6 knots. When we sail we normally do 5-7 knots. So a normal daily distance is 150 Nm, so it should take 5-6 days to get to Lagos in southern Portugal.
Here, in the relatively smaller port of Santa Maria, we are not so many visiting boats. Maybe only 20 foreign boats. Back to the marina in Punta Delgada, where there were significantly more boats. Some boats seemed abandoned and at least 3 lacked masts. Maybe they came here after a storm and can not move on. Some may have been left here when the pandemic struck and have been forgotten? Some sailors sail down to the Canary Islands during the autumn and then sail themselves over to the Caribbean or they join a rally across the Atlantic, ARC. Then you have to leave the Caribbean before the hurricane season comes, so then you sail back to Europe in the spring. Most of these boats stop at the Azores. The first port you usually come to is Horta. From what we have heard, there have been very many boats in this port this year. So many have had to anchor outside the port waiting to be able to get a berth. Not so fun I would think, after 2-3 weeks at sea you probably do not want to lie at anchor and roll in the swell. Some of these boats then stop in Punta Delgada before continuing towards Europe. While we were in Punta Delgada, both large and small boats came in. Some really big and nice sailboats. The most common nationalities are Germans and French, but boats come from almost all over the world. But we did not see many Swedish boats here. There were quite a lot of tourists in Punta Delgada, but we think most were from Portugal. They go on a whale safari and go on diving trips, there is a bathing facility in the harbor but it was not so well visited.
We managed to rent a car (the car fleets have problems getting cars now) which we used to explore the west and north side of the island. The roads are quite good and it is easy to drive around. We visited one of the island's two tea plantations.
We drove up to the top of the island's highest mountain (1100m), but since it was raining just then, the view was non-existent. We visited several smaller villages and communities.
There are two very large volcanic craters and now we have seen both. To see the island, we recommend that you rent a car and drive around.
One day it was time for Lotta to check off a post on her "bucket list". It was to ride in the Azores. There are several riding facilities on the island, I chose Quinta da Terca which is owned and run by a Swedish couple. They have nice Lusitanor horses and make excursions with a guide from 1 hour to a full day. I was on a full day trip to Sete Cidades, which is two lakes and a village down in a large crater, in the western part of Sao Miquel. We first rode up on the edge of the crater, with a fantastic view of the blue and green lake at the bottom. Then we went down to the lakes and got to ride along the beaches. There was a lot of trotting and galloping. I was back at the boat at six o'clock and was then quite tired but very happy with the day.
The food is a bit cheaper here than at home and the restaurants are significantly cheaper than in Sweden. In the Azores, the port fee is also quite cheap, we pay a little over 200 SEK per day here. The normal is otherwise 350-550 SEK per day. But it takes some money and time to get out here in the Atlantic.