Nu har vi kommit till Calpe!
For an English, version please scroll down
Nu har vi kommit till Calpe på vår väg upp efter den Spanska ostkusten. Men tillbaka till Cartagena, som vi lämnade tisdagen den 25:e april. Innan vi lämnade Cartagen så tankade vi diesel, den är lite billigare här än i Sverige. Vi betalade ca 18 SEK per liter om ni undrar. Även maten är betydligt billigare än i Sverige, svårt att säga hur mycket men det märks när man skall betala. Vi har haft tur som haft dimma endast ett fåtal gånger under våran segling, men när vi lämnar hamnen så är det faktiskt dimmigt. Inte så kraftig, vi har nog 200 meter sikt.
Men man får vara lite extra vaksam i alla fall. Vi rundar udden utanför Cartagena och passar en broöppning in till La Manga. Detta innanhav besökte vi faktisk två gånger i höstas. Här lade vi oss för ankar utanför en obebodd ö. Runt nästan hela detta innanhav är det hus och semesterorter, men här mitt i sjön är man utanför civilisationen. Här låg vi sedan två nätter och bara tog det lungt och badade, här var det redan 23 grader varmt i vattnet.
Torsdagen den 27:e tog vi oss vidare till en annan hamn som vi besökte i höstas, nämligen Santa Pola. Här var det SUP (Stand Up and Padel) karneval. Men vi försökte inte deltaga! Men det blev en promenad till en liten insjö med rosa flamingos.
Den röda tonen får de av maten, små kräftdjur. Lördagen den 29:e seglade vi till Altea och här kom vi ikapp våra nyfunna kompisar på Wilma. Dagen efter (den 30:e) fick vi låna deras cyklar och gjorde en mycket trevlig utflykt ut till en fyr som ligger mycket svårtillgängligt ute på en udde. Innan 1961 gick det en stig hit ut som följde branta sluttningar.
En väg som var både farlig och svårt att gå. Hit ut gick det inte att ta med sig en vagn utan allt fick bäras. Men nu har man gjort en fin promenadväg som även går igenom en tunnel där det var som brantast. Här ute var vi inte ensamma, att promenera och att cykla är väldigt populärt här. Både av turister och av spanjorerna själva.
Den 1:a maj så seglar vi den korta sträckan till Calpe. Men mer om Calpe i nästa rapport.
Lite om miljöhänsyn
Av alla hamnar som vi varit i har så har vi bara set ett man plockar upp skräp i en hamn. I Cuxhaven var det en mycket trevlig hamnkapten, han gick runt och plockade skräp med en håv när han gick sin rond. Detta har vi inte sett någan annan stans vilket jag tycker är tråkigt. Ofta samlas det skräp i hamnarna och den hamnar ofta i hörnen, så att plocka upp det är inte svårt men ingen gör det. Men här i Calpe såg vi för första gången en anordning som nog är till för det. Även om detta inte räddar världen så tycker jag att det vore en självklarhet att rensa skräp i hamnar!
-----------------------------------------------------------------------------
Now we have arrived in Calpe on our way up the Spanish east coast. But back to Cartagena, which we left on Tuesday, April 25th. Before we left Cartagena, we filled up with diesel, it's a little cheaper here than in Sweden. We paid about 18 SEK per liter if you are wondering. Even the food is significantly cheaper than in Sweden, hard to say how much but it is noticeable when you have to pay. We have been lucky to have fog only a few times during our sailing, but when we leave the harbor it is actually foggy. Not so dense, we probably have 200 meters of visibility. But you have to be a little extra vigilant in any case. We round the headland outside Cartagena and timed a bridge opening into La Manga. We actually visited this inland sea twice last autumn. Here we anchored off an uninhabited island. All around this inland sea there are houses and resorts, but here in the middle of the lake you are outside civilization. We then stayed here for two nights and just took it easy and swam, here it was already 23 degrees in the water.
On Thursday the 27th we moved on to another port we visited last fall, namely Santa Pola. Here was the SUP (Stand Up and Padel) carnival. But we didn't try to participate! But we walked to a small lake with pink flamingos. They get the red tone from their food, small crustaceans. On Saturday the 29th we sailed to Altea and here we caught up with our newfound friends on Wilma. The next day (the 30th) we got to borrow their bikes and made a very nice trip out to a lighthouse that was very difficult to access in the past out on a headland. Before 1961, there was a path out here that followed steep slopes. A path that was both dangerous and difficult to walk. It was not possible to bring a wagon out here, but everything had to be carried. But now they have made a nice walking path that also goes through a tunnel where it was steepest. Out here we were not alone, walking and cycling are very popular here. Both by tourists and by the Spaniards themselves.
On May 1st we sailed the short distance to Calpe. But more about Calpe in the next report.
A little about environmental considerations
Of all the harbors we have been to, we have only seen one man picking up trash in a harbor. In Cuxhaven there was a very nice harbor master, he went around and picked up rubbish with a net as he made his rounds. We have not seen this anywhere else, which I think is sad. Often garbage accumulates in the ports and it often ends up in the corners, so picking it up is not difficult but no one does it. But here in Calpe we saw for the first time a device that is probably for that. Even if this doesn't save the world, I think it would be a matter of course to clean up trash in ports!