På sötvatten!
Lördag den 24:e
Vi vaknade till ett ordentligt vinande av vinden i alla masterna. Kändes inte OK att lämna hamnen i detta väder, så vi bestämde oss för att stanna i/på Terschelling ytterligare en natt. Flera båtar kom in så till slut låg vi i 4-dubbla led utanpå varandra och för att säkra oss mot vinden så drogs det linor kors och tvärs framför, bakom och över båtarna. Skulle någon som låg längst innerst få för sig att lämna så tog det mycket tid att "trassla" ut sig. Men alla är så proffsiga med sina båtar, allt går lugnt till och man hjälps åt.
Vad är rutinen när man kommer till en ny hamn? Vi försöker kontakta hamnkaptenen i förväg för att kolla var vi kan lägga oss. I Tyskland var lediga platser markerade med en grön skylt. Här i Holland blir man hänvisad en plats (i bästa fall). Så snart som vi förtöjt ordentligt så går oftast Magnus upp till hamnkontoret och betalar hamnavgift, som har varit mellan 10-44 Euro/natt. Vad som ingår i detta varierar. Ibland får man betala extra för dusch och tvätt men på andra ställen ingår det i avgiften. Toaletter finns alltid att tillgå i hamnarna. Vi försöker gå en kort promenad när vi kommer till en ny hamn för att bilda oss en uppfattning om stället. Det blir många promenader. Magnus har loggat för i medel 14600 steg per dag senaste månaden, medan senaste året har det varit 12700 steg.
Det är ganska mycket båtar i denna populära hamnen
Nu är det lågvatten men om några timmar är allt detta hav!
Söndag den 25:e
Vi lämnade hamnen vid halv 11 tiden och satte kurs mot Harlingen som ligger på "fastlandet", för motor. Trots att det ser ut som om det går att köra raka vägen mot målet i högvatten, så fick vi gå i en snitslad bana mellan röda och gröna bojar för att undvika alla grundflak där djupet bara är 50 cm. Vi mötte många vackra båtar, dessa typiska holländska flatbottnade träskutor med svärd på sidorna som fälls ned vid segling.
I Harlingen fick vi passera två broar för att komma in i Norrhamnen, där vi la oss längs med kajkanten. Här gällde det att planera för olika vattennivåer eftersom det inte var en flytbrygga som vid tidigare hamnar utan en fast kaj. Det gäller att anpassa förtöjningstamparnas längd så att man inte blir hängande i dessa vid lågvatten.
Harlingen är en fin stad med vackra tegelhus, smala gränder och kyrkor. Vi låg precis vid Rådhuset som hade ett klockspel som spelade olika melodier varje halvtimme, förutom de vanliga klockslagen. Det var vackert, men lite oroande för nattsömnen. Men som tur var slutade plingandet efter 22-slaget.
Frukost i sittbrunnen
Vissa gator är ganska smala!
Det vackra stadshuset i Harlingen.
Måndag 26:e
Dags att ge sig av igen. Det var samma process igen med att alla båtar som ligger utanpå varandra måste gå samtidigt. Det var ett koppel av båtar som skulle ut genom broarna till havet utanför. Efter ett par sjömil kom vi fram till Kornwersand där vi skulle slussa in på den stora insjön, IJsselmeer. Det blev en lång väntan på broöppning och slussning, men till slut var vi inne på sötvatten och ett tidvattensfritt innanhav. Slussningen i sig var en stressig upplevelse för det blev väldigt trångt i bassängen. På vår sida av bassängen var totallängden av alla båtarna mer än längden av bassängen vilket innebar att vi fick ligga omlott! Men det gick bra!
På väg ut från Harlingen.
Målet för dagen var Enkhuizen i södra ändan av IJsselmeer och den största hamnen Compagnieshaven, med plats för 700 båtar. Här fick vi lägga oss i en "egen" plats mellan stolpar och brygga.
Tisdag 27:e
Vår AIS har ju inte fungerat, men här skulle det finnas ett företag som kunde reparera den. Till vår glädje så var det ett enkelt fel på den så den kunde lagas medan vi väntade. Nu skall den bara monteras! Lite sämre lycka var det med vår nya radar som slutat fungera. Vi fick kontakt med en firma som ansåg att det nog bara krävdes en uppdatering av mjukvaran i den. Så vi monterade ner den från masten och överlämnade den med tron att även den kunde fixas, men tyvärr visade det sig att så enkelt var det inte. Den måste skickas på reparation, hur detta kommer sluta vet vi ej. Men vi har promenerat runt mycket i de trevliga omgivningarna. Man blir häpen över att det går kanaler överallt och dt verkar det göra över stora delar av Holland. Så väldigt många har sjötomt, ibland med en lite brygga för en mindre båt. Eller så bor man på en kanalbåt som det finns många av.
Inte jättekul att montera ner en radar på 8 m höjd!