Segling kring norra Sardinien!
Norra Sardinien och Korsika med gäst ombord! (For an English version please scroll down)
Lördagen den 30 september kom vi fram till Sardinien och ankrade vid en boj vid Ponta del Bollo på nordvästra Sardinien.
Där finns de berömda grottorna Grotto del Nettuno. Efter en natt med en välbehövlig hel natts sömn så sjösatte vi jollen och rodde in till en liten strand som var helt öde förutom en man som låg och sov på stranden.
Vi hade bokat en guidad tur av grottan kl 11. Man skulle vara vid entrén 40 min innan så det blev lite stress eftersom vi skulle ta oss 2 km längs en bilväg upp till "grottcentret". Svettigt men vi hann. Sedan var det 654 trappsteg ner till grottmynningen, 119 m, som låg i havsnivån.
Det gick visserligen båtar direkt till grottan men vi tog landvägen.
Grotto de Nettuno är en av Europas största med imponerande stalaktiter och stalagmiter. Den upptäcktes för ca 150 år sedan, men trapporna som är uthuggna delvis i berget invigdes 1954. Det var så mäktigt att gå runt i grottan.
Sen var det bara det att man skulle ta sig de 654 trappstegen upp igen! Samt gå 2 km tillbaka till stranden där vi lagt jollen. Som tur var hade strandbaren öppnat så vi kunde inta en god lunch och kall öl, innan rodden tillbaka till båten.
Vi kastade loss och begav oss in till Alghero, en gammal stad på västkusten. Vi blev väl mottagna i marinan Ser Mar. Anthony, vår gäst-gast tog sig till flygplatsen för att hämta hyrbilen som var bokad. Tanken var att hans fru Marianne skulle komma till Alghero och segla med oss resten av tiden. Tyvärr blev hon sjuk så det blev inställt.
Dagen därpå tog vi en längre biltur. Först åkte vi upp i bergen till Vila Nova Monteleone. Mäktigt landskap med mycket berg, men ganska torrt med mycket barrbuskar och träd.
Vi fortsatte sedan ner till staden Bosa nere vid kusten. Den är berömd för sin borg och regnbågsfärgade hus. Där åt vi lunch och gick en liten promenad.
Tillbaka till Alghero följde vi en fantastisk kustväg, väl tillbaka blev det en vandring längs muren som innesluter gamla stan.
Tisdagen den 3 oktober ställde vi in fören på båten på nationalparken Asinara norr om Alghero. Vi fick en härlig segling på 6 timmar innan vi nådde viken Cala Real och ankrade vid en boj. Det är inte helt lätt att fånga bojen och sedan trä igenom en tamp och fästa på båten. Men med styrka och envishet så går det. Sedan är det bra att ha 2 tampar fästa i bojen, så då är det Lottas uppgift att ta på sig badkläderna och hoppa i vattnet(25 grader) och fästa tamp no 2 i bojen.
Asinara är känt för sin vackra natur, vildlevande åsnor, getter och mufflonfår. Vi träffade på flera åsnor på vår promenad på ön. De var så lugna och söta. På ön har det också varit ett stort fängelse, Italiens Alcatraz och även en karantänstation för kolera patienter. Det märks att vi är inne i lågsäsong nu, då inga serveringar var öppna på ön.
Nästa anhalt på vår segling med Anthony var Korsika och Porto Pianottoli på sydkusten. Det är inte speciellt långt mellan Sardiniens norra kust till Korsikas sydkust, men vi tog en tidig start, 04.00 för att komma fram till hamnen på Korsika i tid för att hinna med en promenad. Tyvärr hann vi bara med att gå på vägarna, för här fanns inga vandringsleder. Naturen bestod mest av torra stickiga buskar. Men här var landskapet mycket bergigt med märkliga stenformationer.
På vägen tillbaka mot Sardinien och Maddalena skärgården tog vi en sväng in i Bonifacio hamn på Korsikas sydligaste kust. Det är så häftigt att se denna stad byggd högt uppe på en klippa med branta väggar ner i havet.
Sista anhalten innan Olbia blev Porto Palma vid ön Caprera i Maddalena skärgården. Här finns många fina öar att ankra vid med klart vatten och skyddat läge. På Caprera finns många vandringsleder varav vi följde en av dessa upp på en höjd med fin utsikt över skärgården. Fördelen med att segla så här på senhösten är att det är inga problem att få plats vid bojar eller i hamnar och att hamnavgifterna är lägre om än inte så låga. Det kostar fortfarande mellan 50 till 100 EUR per natt.
Lördagen den 7 oktober lade vi till i Olbia, i Marina MOYS. Därifrån kunde Anthony ta en "Airport shuttlen" till flygplatsen och flyga hem till kylan i Sverige. Vi blev kvar i Olbia en dag till för att passa på att tvätta och handla då förråden på båten var tämligen tomma.
För tekniknördar!
Vi har ju haft problem med att motorn som har stannat flera gånger. Detta har alltid löst sig med att vi har bytt förfiltret samt avluftat motorn. Men efter att vi bytt den mekaniska matarpumpen så har vi inte haft några motorstopp. Vi hoppas att det inte bara är en tillfällighet utan det skall fortsätta så. Vi har nästan alltid haft något som läckt vatten men efter att vi bytte ljuddämpare så har vi för tillfället inga läckor. Hoppas det fortsätter så även här. Men på en båt med många aggregat så är det alltid något som slutat fungera och nu verkar det som att något har hänt med vår hydraulik för bom och akterstag. Kanske har pumpen fastnat, det verkar så. Kan bli både dyrt och komplicerat, men det problemet får vi lösa under vårt vinteruppehåll.
----------------------------------------------------------------------------
Northern Sardinia and Corsica with a guest on board!
On Saturday, September 30, we arrived in Sardinia and anchored at a buoy at Ponta del Bollo in northwestern Sardinia. There are the famous Grotto del Nettuno caves. After a night of a much-needed full night's sleep, we launched the dinghy and rowed in to a small beach that was completely deserted except for a man sleeping on the beach. We had booked a guided tour of the cave at 11. You had to be at the entrance 40 minutes before, so it was a bit stressful because we had to walk 2 km along a road up to the "cave center". Sweaty but we made it. Then there were 654 steps down to the cave mouth, 119 m, which was at sea level. There were boats that went directly to the cave, but we took the land route. Grotto de Nettuno is one of Europe's largest with impressive stalactites and stalagmites. It was discovered about 150 years ago, but the stairs that are partially carved into the rock were inaugurated in 1954. It was so powerful to walk around the cave. Then it was just that you had to climb the 654 steps up again! And walk 2 km back to the beach where we left the dinghy. Luckily the beach bar had opened so we could have a good lunch and cold beer before rowing back to the boat.
We cast off and headed into Alghero, an old town on the west coast. We were well received in the marina Ser Mar. Anthony, our guest went to the airport to pick up the rental car that was booked. The idea was that his wife Marianne would come to Alghero and sail with us for the rest of the time. Unfortunately she fell ill so it was cancelled.
The next day we took a road trip. First we went up into the mountains to Vila Nova Monteleone. Impressing landscape with lots of mountains, but quite dry with lots of conifers and trees. We then continued down to the town of Bosa down by the coast. It is famous for its castle and rainbow colored houses. There we ate lunch and went for a short walk. Back to Alghero we followed a fantastic coastal road, once back it was a walk along the wall that encloses the old town.
On Tuesday, October 3, we set the bow of the boat at the Asinara National Park north of Alghero. We had a lovely 6 hour sail before we reached Cala Real bay and anchored at a buoy. It is not entirely easy to catch the buoy and then thread through a rope and attach to the boat. But with strength and persistence, it works. Then it is good to have 2 ropes attached to the buoy, so then it is Lotta's task to put on her swimwear and jump into the water (25 degrees) and attach tamp no 2 to the buoy.
Asinara is known for its beautiful nature, wild donkeys, goats and mouflon sheep. We met several donkeys on our walk on the island. They were so calm and sweet. On the island there has also been a large prison, Italy's Alcatraz and also a quarantine station for cholera patients. It is noticeable that we are in the low season now, as no restaurants were open on the island.
The next stop on our sailing with Anthony was Corsica and Porto Pianottoli on the south coast. It is not very far between the north coast of Sardines and the south coast of Corsica, but we made an early start, 4am to arrive at the port of Corsica in time for a walk. Unfortunately, we only had time to walk on the roads, because there were no hiking trails here. Nature consisted mostly of dry prickly bushes. But here the landscape was very mountainous with strange rock formations.
On the way back to Sardinia and the Maddalena archipelago, we took a detour into the port of Bonifacio on Corsica's southernmost coast. It is so cool to see this city built high up on a cliff with steep walls down into the sea.
The last stop before Olbia was Porto Palma on the island of Caprera in the Maddalena archipelago. There are many nice islands to anchor at with clear water and a sheltered location. On Caprera there are many hiking trails, of which we followed one of these up to a height with a nice view of the archipelago. The advantage of sailing this way in late autumn is that there are no problems getting a place at buoys or in ports and that the port fees are lower, although not that low. It still costs between 50 to 100 EUR per night.
On Saturday October 7th we docked in Olbia, in Marina MOYS. From there, Anthony could take an "Airport shuttle" to the airport and fly home to the cold in Sweden. We stayed in Olbia one more day to take the opportunity to wash and shop as the stores on the boat were quite empty.
For tech geeks!
We have had problems with the engine stopping several times. This has always been resolved by changing the pre-filter and bleeding the engine. But after we replaced the mechanical feed pump, we haven't had any engine stoppages. We hope that it is not just a coincidence, but that it will continue like this. We have almost always had something like leaking water but after we replaced the muffler we currently have no leaks. Hope it continues like this here too. But on a boat with many units, there is always something that has stopped working and now it seems that something has happened to our hydraulics for the boom and stern stay. Maybe the pump is stuck, it seems. Can be both expensive and complicated, but we will have to solve that problem during our winter break.