Tillbaka på Sardinien!

30.10.2023

Sardinien (for an English version please scroll down)

Förra hösten var vi ju i Spanien och det fina vädret varade långt in i november. Och vi har haft mycket bra väder även i år men nu har vädret varit lite instabilt med vindar och fronter som rört sig kors och tvärs över Medelhavet. I huvudsak har vi haft vindar från väster och eftersom vi har varit på Korsikas ostliga sida så vi har varit ganska förskonade från hårt väder. Men det har i alla fall gjort att vi inte kunnat byta hamn när vi själva vill utan vi har fått anpassa oss efter vädret. Det har gjort att vi har fått stanna några dagar extra i några hamnar. Inget större problem, ändå en skillnad mot förra hösten. Vår ursprungliga plan var att segla till den 25:e november men den ambitionen har vi fått revidera. Så nu är planen att komma till vår vinterhamn, Cagliari, den 1:a november och åka hem till Sverige den 11:e november. I hamnarna här på Sardinien känns det verkligen som att man håller på att stänga ner inför vintern. Hamnarna är nog öppna året runt men hamnkontoren har kortare öppettider och endast ett fåtal restauranger är öppna. Men vädret är perfekt för oss svenskar, det räcker fortfarande med t-shirt och shorts på dagarna och om man vill bada så är det 23 grader i vattnet. Vilka hamnar har vi varit i? Efter att vi lämnade Solenzara på Korsika 

 Vi startar tidigt och får se solen gå upp
Vi startar tidigt och får se solen gå upp
Frida af Wisby med bergen i bakgrunden
Frida af Wisby med bergen i bakgrunden

så seglade vi tillbaka till Olbia (MOYS) på Sardinien. Där blev vi kvar i 3 dagar för vädret ville så. Vi plockade fram våra cyklar och cyklade in till centrum av Olbia för marinan där vi låg ligger en bit utanför. Centrum är består av smala gränder med små butiker och många restauranger. Här tog i en gelato och Magnus tror att det var på samman ställe som vi var på för 7 år sedan då vi var här med Kerpa. Nästa hamn, Ottiolu, låg ganska nära, det blev en seglats på bara 23 Nm. Detta var en ganska liten men trevlig hamn, problemet var att nästan allt var stängt här. Bara en enkel restaurang var öppen. Närmaste butik låg hela 50 minuters promenad bort. Lite långt för att gå och handla men vi vill ju röra på oss så vi klagar inte. 

Höga öar som är svåra att utforska
Höga öar som är svåra att utforska
Kvällsljus över Ottilou
Kvällsljus över Ottilou

Här blev vi kvar i 3 dagar innan vi kunde gå vidare till nästa hamn. Och det är här i Arbatax som detta skrivs, en inte så charmig hamn som gränsar till en industrihamn. Men det finns spännande och trevliga promenader här i alla fall. 

Ett märkligt hål i berget
Ett märkligt hål i berget

I Olbia var hamnavgiften 90 € men här är den bara 34 € och det tackar vi för. Som vädret är nu måste vi gå in i marinor hela tiden, att ankra är inget alternativ för oss när det blåser och går hög sjö till och från. Under juli och augusti är avgifterna betydligt högre än nu, men då kan man kanske ankra mera i stället. Problemet då är att om det är bra för ankring så kan det vara för många båtar i stället. Vi fortsätter att tycka att för oss passar det bäst att segla höst och vår i Medelhavet. Då slipper vi att trängas med massor av båtar och vi slipper även perioden med den värsta hettan.

För tekniknörden

Vi har ju haft relativt lite problem med båten på ett tag nu, men när vi lämnade Korsika på väg söderut mot Sardinien så hände något spännande! Precis efter att det började blåsa ganska kraftigt så blev båten strömlös. Men efter bara en kort stund så fungerade allt igen. Detta har hänt ett par gånger tidigare men att fixa fel som är intermittenta är svårt. När vi låg i hamnen i Olbia hände detta igen, men denna gången var strömmen borta en längre stund. Men precis när jag skulle börja leta var felet kunde vara så fixade det sig själv. Helt utan ström får vi problem, ingen kyl och inget vatten. Motorn har sitt alldeles egna system med egen generator och eget batteri, så motor den var inte påverkad i alla fall. Detta fick mig att misstänka att det var fel på vår huvudströmbrytare. Detta låter som en enkel grej men är på denna båten en ganska avancerad apparat. Vi har förstås ingen manual för den men efter lite googling hittade jag ett datablad för den. Det är en:

https://www.e-t-a.com/products/battery_isolation_switches/battery_isolation_switches/p/e_1073_437/

en brytare av industri kvalitet som kan flera saker. Den fungerar som automatsäkring för upp till 260 A, alltså om det skulle bli kortslutning på hela elsystemet. Den har även ett underspänningsskydd som utlöser efter ca 40 sekunder. Den drar bara ström när man slår på eller av strömmen, alltså inte som ett relä som drar ström hela tiden. Vi har även ett kodlås på elpanelen för att göra det svårare för en obehörig att strömsätta båten. Så det var ganska mycket att sätt sig in i för att förstå hur den fungerade eller alternativt inte fungerade. Nästa dag hände det igen att strömmen bröts, denna gången kunde jag börja mäta med voltmetern var det fanns spänning. Såg att uppe på elpanelen var det bara 20 volt, lite lågt på ett elsystem med 24v. Som nästan alltid är på 28 volt när solen är uppe eller vi har landström. Började inspektera säkringarna och alla var OK. Men när jag kom tog på säkringen som förser elpanelen med ström så kom en liten gnista! Oops! Här var felet, bladsäkringen (ANL) på 65 A har dålig kontakt. Dessa säkringar kläms med en mutter gjord av mässing, men någon har valt att lägga en fjäderbricka av stål mellan muttern och säkringen. Jag löst problemet genom att göra rent säkringen och ta bort brickan. Ser att det finns flera andra säkringar som även dessa har stålbrickor. Jag kommer byta dessa brickor mot brickor av koppar. Jag inser att det tar flera år att lära känna sin båt och rätta till eventuella brister. Nu vet jag även hur vår huvudströmbrytare fungerar, men denna gången var det inte den som det var fel på. Och vilken tur att vi inte behöver byta den för den verkar vara ganska dyr, antagligen 5000-6000 SEK och en hel del arbete att byta. Så den här gången kom vi lindrigt undan tycker jag.

-------------------------------------------------------

Sardinia

Last autumn we were in Spain and the nice weather lasted well into November. And we have had very good weather this year too but now the weather has been a bit unstable with winds and fronts moving across the Mediterranean. Mainly we have had winds from the west and since we have been on the eastern side of Corsica we have been quite spared from severe weather. But in any case, it has meant that we have not been able to change ports when we ourselves want, but we have had to adapt to the weather. This has meant that we have had to stay a few extra days in some ports. No major problem, still a difference compared to last fall. Our original plan was to sail until the 25th of November, but we have had to revise that ambition. So now the plan is to come to our winter port, Cagliari, on November 1st and go home to Sweden on November 11th. In the ports here in Sardinia, it really feels like they are closing down for the winter. The ports are probably open all year round, but the port offices have shorter opening hours and only a few restaurants are open. But the weather is perfect for us Swedes, a t-shirt and shorts are still enough during the day and if you want to swim, the water is 23 degrees. Which ports have we been to? After we left Solenzara in Corsica we sailed back to Olbia (MOYS) in Sardinia. We stayed there for 3 days because the weather wanted it that way. We picked up our bikes and cycled into the center of Olbia because the marina where we were staying is a bit outside. The center consists of narrow alleys with small shops and many restaurants. Had a gelato here and Magnus thinks it was the same place we were 7 years ago when we were here with Kerpa. The next port, Ottiolu, was quite close, it was a sailing distance of only 23 Nm. This was quite a small but nice port, the problem was that almost everything was closed here. Only a simple restaurant was open. The nearest shop was a full 50 minutes' walk away. A little far to go shopping, but we want to move around, so we're not complaining. Here we remained for 3 days before we could move on to the next port. And it is here in Arbatax that this is being written, a not so charming port bordering an industrial port. But there are exciting and pleasant walks here anyway. In Olbia the port fee was €90 but here it is only €34 and we thank you for that. As the weather is now, we have to go into marinas all the time, anchoring is not an option for us when it's windy and there are high seas to and from. During July and August the fees are significantly higher than now, but then you can perhaps anchor more instead. The problem then is that if it is good for anchoring, there may be too many boats instead. We continue to think that sailing autumn and spring in the Mediterranean is best for us. Then we avoid being crowded with lots of boats and we also avoid the period with the worst heat.

For the tech geek

We've had relatively few problems with the boat for a while now, but when we left Corsica heading south towards Sardinia, something exciting happened! Just after it started to blow quite strongly, the boat lost power. But after only a short while, everything worked again. This has happened a couple of times before but fixing errors that are intermittent is difficult. When we were in the harbor in Olbia this happened again, but this time the power was out for a longer time. But just when I was about to start looking for where the error could be, it fixed itself. With no power at all, we have problems, no fridge and no water. The engine has its very own system with its own generator and its own battery, so the engine was not affected in any case. This led me to suspect that our main switch was at fault. This sounds like a simple thing, but on this boat is quite an advanced device. Of course we don't have a manual for it but after some googling I found a data sheet for it. It is a:

https://www.e-t-a.com/products/battery_isolation_switches/battery_isolation_switches/p/e_1073_437/

an industrial-grade multi-tasking switch. It functions as a circuit breaker for up to 260 A, i.e. if there should be a short circuit in the entire electrical system. It also has an undervoltage protection that triggers after about 40 seconds. It only draws current when you turn the power on or off, not like a relay that draws current all the time. We also have a code lock on the electrical panel to make it more difficult for an unauthorized person to power up the boat. So it was quite a lot to get into to understand how it worked or alternatively didn't work. The next day it happened again that the power was interrupted, this time I could start measuring with the voltmeter where there was voltage. Saw that up on the electrical panel it was only 20 volts, a bit low on an electrical system with 24v. Which is almost always at 28 volts when the sun is up or we have shore power. Started inspecting the fuses and all were OK. But when I came and touched the fuse that supplies the electrical panel with power, a little spark came! Oops! Here was the error, the blade fuse (ANL) of 65 A has a bad contact. These fuses are clamped with a nut made of brass, but someone has chosen to put a steel spring washer between the nut and the fuse. I solved the problem by cleaning the fuse and removing the washer. Sees that there are several other fuses that also have steel washers. I will replace these washers with copper washers. I realize that it takes several years to get to know one's boat and correct any deficiencies. Now I also know how our main switch works, but this time it wasn't the one that was wrong. And how lucky that we don't have to change it because it seems to be quite expensive, probably SEK 5000-6000 and a lot of work to change. So this time we got off lightly, I think.