Tillbaka på Tintomara våren 2023!

26.04.2023

"Vårsegling" 2023 (please scroll down for an English version)

Nu är vi tillbaka på vår båt, Tintomara, sedan en dryg vecka. Senast vi skrev ett inlägg hade vi precis kommit hit till Cartagena efter en härlig höstsegling med flera gästbesättningar. Båten har legat i vattnet hela vintern, väl förankrad och skyddad. Vi har haft våra vänner på Frida af Wisby och Wilma som tittat till båten med jämna mellanrum. Vi flög ner hit till Cartagena i februari för att själva titta till båten och för Magnus att installera en elektrifiering av rullstoren. Det kändes så bekant och trevligt att vara tillbaka på Tintomara. Allt var helt okej och vi blev direkt väl mottagna av Gitte och Anders på Frida af Wisby som bjöd på tapas och vin. Efter ett par dagar kom vår dotter Sara och hennes man Oliver ner till oss. 

Vädret var ganska skönt fast det var extra trevligt med att kunna sätta upp kapellsidorna och ha sittbrunnen helt instängd. Nätterna var lite svala så det var skönt att ha både en dieselvärmare och kupévärmare att sätta på. Vi passade även på att åka upp till Sierra Nevada några dagar för att njuta av skidåkning på 3000 möh i Europas sydligaste skidområde. 

Resan till Grenada var fantastisk vacker med mycket odlingar och bergig terräng.

Efter skidåkningen fortsatte Sara och Oliver söderut till Malaga medan vi återvände till Cartagena för mer båtpyssel. Lotta åkte tillbaka till Sverige efter 2 veckor medan Magnus stannade kvar för att förvandla båten till ett kaos för att kunna fixa "el-storen" med allt vad det innebär.

Mycket händer här nu var det karneval
Mycket händer här nu var det karneval
Jag tror hela staden var och såg detta
Jag tror hela staden var och såg detta

Den 15 april kom vi som sagt tillbaka hit till Cartagena. Allt var sig likt, fast varmare än i februari. Och en del båtar har redan lämnat hamnen för nya äventyr. Vi hade lite som skulle fixas innan vi kunde kasta loss. Hissa storen, färdigställa landgången, byta vattenfilter mm. Det är alltid något att fixa på en båt. Vi har varvat båtfixet med promenader, cykling, "toppturer" och besök på muséer. 

Utfärd med Wilmas besättning
Utfärd med Wilmas besättning
Detta såg ut som en orm, men är processionslarver! Kolla up det!
Detta såg ut som en orm, men är processionslarver! Kolla up det!

Det har varit riktigt trevligt att bo på båten här i Cartagena, man är nästan mitt i staden och det händer nästan alltid något. Precis utanför där vi ligger kommer det ofta in kryssningsfartyg och som gör att folklivet efter kajerna blir extra livligt. Vi har besökt flera museer som ligger helt nära hamnen och de flesta är faktiskt gratis. Vi har även vandrat upp på flera av kullarna som omger hamnen och från dessa har man en magnifik utsikt över hamnen, staden och havet utanför.

Lite för tekniknörden:

Vi har ju haft flera motorstopp pga för mycket smuts i bränslefiltren. Den första åtgärden var när vi kom fram i höstas att montera av all tre mannluckorna på dieseltanken och leta smuts i tanken. Vi har kopplat ihop en bränslepump med ett filter så med denna anordning kunde vi rengöra (polera) huvudtanken samt även den mindre extratanken som vi har. Senare kommer jag montera dubbla filter med omkopplingskranar för att kunna skifta snabbt vid motorstopp, men det får bli ett senare projekt. Förra året upptäkte jag att wastegateventilen på turboaggregatet fastnat. Jag lyckades lossa den men inte så att den gick lätt. När jag sedan kontrollerade den i höstas så var den fast igen. Lösningen blev att köpa en utbytesturbo som nu är installerad. Att man får byta turbo på en marindiesel då och då får man kanske räkna med.

 Vår gamla 12 tumms Raymarine plotter dog men den har blivit påkostnad en reparation. Den var nog lite för gammal för att få ett förlängt liv men så blev det i alla fall. Den stora uppgraderingen för i år är att vi nu kan rulla in och ut storseglet elektriskt.

Detta skulle monteras
Detta skulle monteras

 Det var lite på gränsen för vad som är lämpligt att göra själv. Det tog mig nog 8 dagar, inne i masten skulle drivenheten montera och sedan skulle mycket kablar dras igenom hela båten. Sedan skulle även en elektrisk winch monteras i sittbrunnen. Konceptet kallar Selden för SMF och du kan titta på denna video på YouTube för att förstå mera: https://www.youtube.com/watch?v=QAZnt9L8yWw

Anledningen att vi skaffade detta var för att det krävdes två personer för att rulla in storseglet, men nu kan man sköta detta själv. Känns bra om något skulle hända. Sedan är det ju alltid roligt med lite extra knappar. Dessutom har vi fått göra en hel del småfix men i det stora hela har båten fungerat mycket bra och vi är mycket nöjda med den.

-----------------------------------------------------------------------------

"Spring sailing" 2023

Now we are back on our boat, Tintomara, after just over a week. The last time we wrote a post, we had just arrived here in Cartagena after a lovely autumn sailing with several guest crews. The boat has been in the water all winter, well moored and protected. We have had our friends on Frida af Wisby and Wilma look at the boat at regular intervals. We flew down here to Cartagena in February to check the boat ourselves and for Magnus to install an electrification of the furling mainsail. It felt so familiar and nice to be back at Tintomara. Everything was perfectly fine and we were immediately well received by Gitte and Anders at Frida af Wisby, who offered tapas and wine. After a couple of days, our daughter Sara and her husband Oliver came down to us. The weather was quite nice, although it was extra nice to be able to put up the canopy sides and have the cockpit completely enclosed. The nights were a bit cool so it was nice to have both a diesel heater and cabin heater to turn on. We also took the opportunity to go up to the Sierra Nevada for a few days to enjoy skiing at 3000 m above sea level in Europe's southernmost ski area. The trip to Grenada was stunningly beautiful with lots of plantations and mountainous terrain.

After skiing, Sara and Oliver continued south to Malaga while we returned to Cartagena for more boat work. Lotta went back to Sweden after 2 weeks while Magnus stayed to turn the boat into chaos to be able to fix the electric furling with all that that entails.

On April 15, as I said, we came back here to Cartagena again. Everything was the same, but warmer than in February. And some boats have already left the port for new adventures. We had a few things to fix before we could leave the harbour. Hoist the main sail, complete the gangway, change the water filter, etc. There is always something to fix on a boat. We have alternated the boat work with walks, cycling, "top tours" and visits to museums. It has been really nice to live on the boat here in Cartagena, you are almost in the middle of the city and there is almost always something going on. Right outside where we are, cruise ships often come in and that makes the public life after the docks extra lively. We have visited several museums that are very close to the harbor and most of them are actually free. We have also hiked up several of the hills that surround the harbor and from these you have a magnificent view of the harbor, the city and the sea beyond.

A bit for the tech geek:

We have had several engine stops due to too much dirt in the fuel filters. The first measure when we arrived last fall was to remove all three manholes on the diesel tank and look for dirt in the tank. We have connected a fuel pump with a filter so with this device we were able to clean (polish) the main tank as well as the smaller extra tank that we have. Later I will mount double filters with switching taps to be able to change quickly when the engine stops, but that will have to be a later project. Last year I discovered that the wastegate valve on the turbo unit was stuck. I managed to loosen it but not so that it came off easily. When I then checked it last fall, it was stuck again. The solution was to buy a replacement turbo which is now installed. The fact that you have to change the turbo on a marine diesel from time to time can perhaps be expected. Our old 12 inch Raymarine plotter died but it has been repaired at the expense of it. It was probably a bit too old to have an extended life, but that's how it happened anyway. The big upgrade for this year is that we can now furl in and out the mainsail electrically. It was a bit on the edge of what is appropriate to do yourself. It took me probably 8 days, inside the mast the drive unit should be mounted and then a lot of cables must be pulled through the entire boat. Then an electric winch also had to be mounted in the cockpit. The concept is called Selden SMF and you can watch this video on YouTube to understand more: https://www.youtube.com/watch?v=QAZnt9L8yWw

The reason we got this was because it took two people to furl the mainsail, but now you can do it yourself. Feels good if something were to happen. Then it's always fun with a few extra buttons. In addition, we have had to do a lot of small fixes, but overall the boat has worked very well and we are very satisfied with it.