Vi är kvar på Santa Maria!

13.06.2022

(For an English version please scroll down)

Vi är kvar på Santa Maria för vi har bedömt att vädret har inte varit tillräckligt bra för att avsegla. Väderbilden har varit ganska komplicerad sista tiden med många vädersystem som har vandrat runt på Atlanten. Normalt för denna årstiden är att vindarna är lämpliga för att segla rakt österut från Azorerna. Möjligen att de kan vara så svaga att man får använda motor under en del av sträckan. Så det var det vi förväntade oss. Men väderfronterna och deras rörelser har gjort att vi inte hittat något lämpligt väder under de sista dagarna. Men nu ser det ut som att vi kan avsegla i morgon, tisdag. Vilket vi ser framemot, för nu tycker vi att vi har varit länge nog här på Santa Maria. Vi har utforskat Santa Maria både genom att vandra och vi har haft tillgång till en hyrbil. Denna ön är en av de mindre av de Azoriska öarna och med bil har man sett det mest efter ett par dagar. Geologiskt skiljer sig denna ön mot de andra Azoriska öarna genom att det inte är en ren vulkanö. När Santa Maria reste sig upp ur havet så trycktes botten delvis upp över vulkanen. Så det finns skikt från havsbotten med sediment, kalksten och fossiler. Ön är något mindre kuperad än de andra öarna men saknar inte berg och branta stup. Landskapet är mycket varierat och visar sig i många olika skepnader. Gröna böljande fält som skulle kunnat vara i England och fjordar som skulle kunna vara i Norge. Skogar med enorma träd och en grönska som om de legat i en regnskog. Allt bara 20 minuter ifrån varandra. Vi vandrade från vår marina i Vila do Porto till Praia Formosa. En fantastisk vandring med ganska stora höjdskillnader och vi var faktiskt lite trötta när vi kom fram. 

Här har man brutit kalksten.
Här har man brutit kalksten.
Högsta punkten på vår vandring
Högsta punkten på vår vandring
Fina fält för korna
Fina fält för korna
På den här stranden tog vi oss ett dopp!
På den här stranden tog vi oss ett dopp!
Den sista kullen innan vi kommer ner till Praia de Formosa
Den sista kullen innan vi kommer ner till Praia de Formosa

Med bil körde vi tvärs över ön till östra sidan. Här på sluttningarna har man med lavastenar gjort terrasser för att kunna odla på de branta sluttningarna. Man kan bara ana det enorma arbetet att göra dessa stenmurar för att kunna odla på några kvadratmeter. 

Terasser med vinodlingar.
Terasser med vinodlingar.
Notera den blå figuren i mitten på bilden, det är Magnus
Notera den blå figuren i mitten på bilden, det är Magnus
Där nere åt vi en god lunch
Där nere åt vi en god lunch

Här finns även ett fantastiskt vattenfall, just nu så kom det inte så mycket vatten men det var riktigt högt och vackert. Vi har noterat att även om vädret i hamnen är soligt så ligger det ett mörkt moln och dimma över höjderna. Att ön skapar sitt eget vädersystem är förstås anledningen till att man sällan lider brist på vatten. Vår hamn är även en fiskehamn och man ser gott om kor och får på ön. Så man kan anta att man är ganska självförsörjande när det gäller mat. Det bor endast 5000 permanent på ön men under juli och augusti lär det komma ganska många turister. En hel del hus ser övergivna men det verkar som att fler och fler renoveras och används som semesterhus. Men konstigt nog är säsongen väldigt kort, nästan som i Sverige. Det är inte bara vid terrassodlingar där det finns stenmurar, man ser det överallt på markerna, så det är inte bara i Småland där det finns mycket sten! Dessa murar är inte speciellt höga, så man är förvånad att boskapen som finns innanför blir kvar och inte hoppar över för att hitta grönare gräs. Vid en av våra vandringar mötte vi dock en stor tjur som lyckats smita. 

Den här tjuren vill man inte bråka med!
Den här tjuren vill man inte bråka med!

Den högsta toppen på Santa Maria, Pico Alto är 587 möh. Därifrån hade man en mäktig utsikt över hela ön. På den nordvästra sidan av ön är det mer flackt och det var mycket kor, får och getter som betade i det frodiga gräset. 

Utsikt från Pico Alto
Utsikt från Pico Alto
Det  var en bit att gå från parkeringen!
Det var en bit att gå från parkeringen!

Det finns inga "farliga" djur på Santa Maria, inga ormar, men mycket ödlor som kilar snabbt emellan stenarna. Inför den långa seglingen tillbaka till fastlandet, Portugal och Lagos, har Lotta förberett mat som kan vara lätt att värma och tillaga under gång. Det har blivit en ost- och skinkpaj, köttfärssås, kokta ägg. Snabbnudlar, tonfiskwraps och pizza går också snabbt och lätt att fixa. Till nattpassen har vi en burk med blandade nötter och russin, powerbars och även Snickers för att hålla blodsockret uppe.

Ogästvänliga stränder
Ogästvänliga stränder

Företeelser som man måste hantera som långseglare och hur vi hanterar dem!

Urladdade batterier

Eftersom vi nästan hela tiden ligger i hamnar där det alltid finns landström så har vi inte haft några problem med det alls. När vi gör längre överseglingar så måste vi ha många och ganska strömslukande instrument påslagna, men dagtid så har våra solceller alltid räckt till. Vi har 300+75+75 Watt solceller som verkar ge tillräckligt med ström. Men nattetid så har vi fått köra motor för att ladda lite för att vara på den säkra sidan, mera om det blåser mycket och autopiloten får jobba mycket. I hamn så räcker solcellerna bra, men inte till att få varmvatten.

Matlagning på el eller gasol

Om detta pratas det mycket långseglare emellan, många vill inte vara beroende av gasol nämligen. Vi använder oftast el i hamn men gasol när vi seglar. Tar gasolen slut kan vi använda 220v (vi har en 3.5 KW inverter) men endast i begränsad mängd. För 220v har vi: brödrost, induktionshäll, vattenkokare och mikrovågsugn. Vi har köpt Campingas flaskor med gasol och de verkar alltid gå att byta. Vi har ännu ingen grill ombord, men vår gasolugn har ett grillelement (det är inte så vanligt).

Vatten

Om man är en "riktig" långseglare så gör man sitt eget vatten. Men det kan inte vi. Vi tankar vatten i hamnarna och dricker det vattnet, men först så filtrerar vi det genom ett 5 mikron filter och sedan genom ett kolfilter. Vi tycker att det smakar bra och vi slipper bära vattenflaskor. Vi har inte heller haft problem med magen av att dricka detta vattnet.

Insekter

I Sverige har vi ju massor av insekter på sommaren, det problemet har vi inte haft någonstans. På några ställen har vi sett en kackerlacka, men eftersom vi inte haft några ombord ännu så vet vi inte vilka problem man får. Det är kutym långseglare emellan att man tar av sig skorna innan man går ombord på en annans båt. Jag tror att det är för att man inte skall ta med sig ägg från kackerlackor, ingen trevlig present. Eller? Ett råd jag fått är att aldrig trampa på en kackerlacka. Så jag försöker undvika det. Kanske bäst att inte gå ute på natten.

Flaskor

Vi har inga problem med alkoholen, men vi har problem med att vi har så mycket tomma flaskor. Vi misstänker att båtgrannarna dumpar dem i vår båt. Men hur kan en del hamna inne i vårt pentry?

För mycket sol

Eftersom vi har full tillgång till sol så försöker vi skydda oss så gott det går. Magnus har upptäckt att frisörerna numera alltid klipper håret extra kort uppe på huvudet. Han förstår inte om det är modet eller vad det beror på, men det gör att han alltid bär en keps eller solhatt. På morgonen smörjer vi in ansiktet med solkräm som har faktor 30. Sedan försöker vi att inte vara i solen för mycket. När vi seglar kan man placera sig antingen under sprayhooden eller under vår bimini. Men mitt emellan dessa kan man hitta solen. Vi har varit ganska återhållsamma med att sola kroppen, men vi är inte så kritvita som ni är!

Fransmän

Hur kommer det sig att fransmän är de enda som ger sig ut i världen utan att lära sig dålig engelska? Om man möter en fransman på bryggan och inte svarar tillbaka på franska så har man pratat färdigt.

Teknik

Vi har ganska mycket teknik ombord och det har nästan alla andra. På de flesta båtarna finns det någon som försöker hålla alla dessa system igång. Därför så blir det ett ganska vanligt samtalsämne mellan båtägare. Magnus älskar att prata teknik och får ofta frossa i olika teknikaliteter, men det är något som Lotta inte tycker är så roligt. Men skämt åsido, utan lite ingenjörskunskaper så kan små problem bli stora. Så lite problem så att man lär sig sin båt är nog bra för säkerheten.

Läckage

Magnus hatar när båtar läcker och tyvärr så är inte denna båten helt fri från läckage. Magnus drömmer om att en dag hitta och åtgärda alla läckor. Det finns mycket inredning som man inte kommer åt bakom vilket gör detta svårt. Men en dag kanske, men vi pratar om deciliter ner i ett djupt kölsvin. Det är mest irriterande.

Toaletter

Vi har inte haft några problem med våra toaletter, men det är nog mycket vanligt. Ett problem är att saltvatten och urin kan blockera slangar och pumpar med urinsten. Inte så roligt att åtgärda mitt på havet. Vi har två toaletter och den främre använder vi endast i nödfall till tvåan, den bakre använder vi till ettan men spolar bara med sötvatten. Har man tillgång till sötvatten så går det bra. Vi använde toaletterna i hamnarna nästan jämnt, men på natten är det inte så kul att gå iland. Men en dag kommer nog även vi få problem, men då är det så bra att ha två toalett.

Segla dygnet runt på bara två

På nätterna måste alltid en hålla vakt, styrningen sköter autopiloten. Vi försöker börja vårt vaktschema redan klockan 9 på kvällen, två timmar vila och två timmar vakt. Men om vi vet att den andre behöver lite extra vila så kanske vi sitter i 3 timmar. Det är ofta svårt att sova om det blåser över 5 m/s, det blir mycket oljud från en mängd olika saker. Man sover bäst om man är dödstrött och det blir man efter ett tag. Vi brukar ta en halv eller hel Postafen när vi lämnar hamnen, mest för att minska riskerna. Vi har ännu inte blivit sjösjuka, men en dag kommer det drabba även oss.

-----------------------------------------------------------

We are still on Santa Maria because we have judged that the weather has not been good enough to sail. The weather picture has been quite complicated lately with many weather systems wandering around the Atlantic. Normal for this time of year is that the winds are suitable for sailing straight east from the Azores. It is normal that they can be so weak that you have to use the engine for part of the distance. So that was what we expected. But the weather fronts and their movements have meant that we have not found any suitable weather window during the last days. But now it looks like we can sail tomorrow Tuesday. Which we look forward to now, we think we've been here long enough in Santa Maria. We have explored Santa Maria both by hiking and we have had access to a rental car. This island is one of the smaller of the Azores and by car you have seen most of it after a few days. Geologically, this island differs from the other Azorean islands in that it is not a pure volcanic island. When Santa Maria rose from the sea, the bottom was partially pushed up ower the volcano. So there are layers from the seabed with sediment, lime stone and fossils. The island is slightly less hilly than the other islands but does not lack mountains and steep cliffs. The landscape is very varied and shows itself in many different forms. Green rolling fields that could be in England and fjords that could be in Norway. Forests with huge trees and greenery as if they were in a rainforest. All just 20 minutes apart. We hiked from our marina in Vila do Porto to Praia Formosa. A fantastic hike with quite large height differences and we were actually a little tired when we arrived. By car we drove across the island to the east side. Here on the slopes, there are man made terraces built by lava stones to be able to grow on the steep slopes. One can only imagine the enormous work of making these stone walls to be able to grow on a few square meters. There is also a fantastic waterfall here, right now there was not much water in it but it was really high and beautiful. We have noticed that even though the weather in the harbor is sunny, there is a dark cloud and fog over the heights. The fact that the island creates its own weather system is of course the reason why you rarely suffer from a shortage of water. Our port is also a fishing port and you see plenty of cows and sheep on the island. So you can assume that they are quite self-sufficient when it comes to food. There are only 5,000 people living permanently on the island, but during July and August there will be quite a few tourists. A lot of houses look abandoned but it seems that more and more people are renovating and using it as holiday homes. But strangely enough, the season is very short, almost like in Sweden. It is not only in terrace plantations where there are stone walls, you see it everywhere on the land, so it is not only in Småland where there is a lot of stone! These walls are not very high, so it is surprising that the cattle that are inside remain and do not jump over to find greener grass. On one of our hikes, however, we met a large bull that managed to dodge. The highest peak on Santa Maria, Pico Alto is 587 meters above sea level. From there you had a mighty view of the whole island. On the northwest side of the island it is more flat and there were a lot of cows, sheep and goats grazing in the lush grass. There are no "dangerous" animals on Santa Maria, no snakes, but lots of lizards that wedge quickly between the rocks. Before the long voyage back to the mainland, Portugal and Lagos, Lotta has prepared food that can be easy to heat and cook on the go. It has become a cheese and ham pie, minced meat sauce, boiled eggs. Instant noodles, tuna wraps and pizza are also quick and easy to fix. For the night shifts, we have a jar of mixed nuts and raisins, power bars and even Snickers to keep your blood sugar up.

Phenomena that you have to deal with as long-distance sailors and how we deal with them!

Discharged batteries

Since we are almost always in ports where there is always shore power, we have not had any problems with it at all. When we make longer sailings, we have to have many and quite power-hungry instruments on, but during the day our solar cells have always been enough. We have 300 + 75 + 75 Watt solar cells that seem to provide enough power. But at night we have had to run the engine to charge a little to be on the safe side, more if it is windy and the autopilot has to work a lot. In port, the solar cells are good enough, but not to get hot water.

Cooking on electricity or gas

There is a lot of talk about this between long-distance sailors, many do not want to be dependent on LPG. We usually use electricity in port but LPG when we sail. If the LPG runs out, we can use 220v (we have a 3.5 KW inverter) but only in a limited amount. For 220v we have: toaster, induction hob, kettle and microwave. We have bought Campinga's bottles of LPG and they always seem to be exchangeable. We do not yet have a grill on board, but our gas stove has a grill element (this is not so common).

Water

If you are a "real" long-distance sailor, you make your own water. But we can not. We fill up with water in the ports and drink that water, but first we filter it through a 5 micron filter and then through a carbon filter. We think it tastes good and we do not have to carry water bottles. We have also not had any stomach problems from drinking this water.

Insects

In Sweden we have lots of insects in the summer, we have not had that problem anywhere. In some places we have seen a cockroach, but since we have not had any on board yet, we do not know what problems you get. It is customary for long-distance sailors to take off their shoes before boarding someone else's boat. I think it's because you should not bring eggs from cockroaches, not a nice gift. Or? One piece of advice I received was to never step on a cockroach. So I try to avoid it. Maybe best not to go out at night.

Bottles

We have no problem with alcohol, but we have a problem with so many empty bottles. We suspect that the boat neighbors are dumping them in our boat. But how can some end up in our kitchenette?

Too much sun

Since we have full access to sun, we try to protect ourselves as best we can. Magnus has discovered that hairdressers nowadays always cut their hair extra short on the top of the head. He does not understand if it is fashion or what it depends on, but it means that he always wears a cap or sun hat. In the morning we prepare the face with sunscreen that has a factor of 30. Then we try not to be in the sun too much. When we sail, you can place yourself either under the sprayhood or under our bimini. But in the middle of these you can find the sun. We have been quite restrained in sunbathing, but we are not as chalk white as you are!

French

How come the French are the only ones going out into the world without learning poor English? If you meet a Frenchman on the bridge and do not answer back in French, you have finished speaking.

Technique

We have quite a lot of technology on board and almost everyone else has it. On most boats, there is someone trying to keep all these systems running. Therefore, it becomes a fairly common topic of conversation between boat owners. Magnus loves to talk technology and often gets to revel in different technicalities, but this is something that Lotta does not think is so fun. But jokes aside, without a little engineering knowledge, small problems can become big. So little problem so that you learn your boat is probably good for safety.

Leakage

Magnus hates when boats leak and unfortunately this boat is not completely free from leakage. Magnus dreams of one day finding and fixing all leaks. There are a lot of panels that you can not access behind which makes this difficult. But one day maybe, but we're talking about deciliter down into a deep keel hog. It's most annoying.

Toilets

We have not had any problems with our toilets, but it is probably very common. One problem is that saline and urine can block hoses and pumps with urine stone. Not so fun to fix in the middle of the ocean. We have two toilets and we only use the front one for emergencies, we use the rear one for number one but only flush with fresh water. If you have access to fresh water, it goes well. We used the toilets in the ports almost evenly, but at night it is not so fun to go ashore. But one day we will probably also have problems, but then it is so good to have two toilets.

Sail around the clock in just two people

At night, one must always be on guard, but the steering is handled by the autopilot. We try to start our shift schedule already at 9 o'clock in the evening, two hours of rest and two hours of watch. But if we know that the other needs a little extra rest, then maybe we sit for 3 hours. It is often difficult to sleep if it blows over 5 m / s, there is a lot of noise from a variety of things. You sleep best if you are dead tired and you will be this after a while. We usually take half or whole of Postafen tablet when we leave the port, mostly to reduce the risks. We have not yet become seasick, but one day it will affect us as well.