Vi är tillbaka på båten i Lagos!
Kära följare, nu snart skall vårt seglingsäventyr fortsätta så vi tycker att det är dax att uppdatera er på vad som hänt och våra planer. Under vintern har vi varit tillbaka i Sverige och fått uppleva både lite vinter och umgänge med nära och kära. Det blev några dagar på skidor både i Stockholmstrakten och i fjällen. Magnus var tillbaka på båten under två veckor i februari, att inte Lotta var med berodde på att hon olyckligtvis trillade och bröt ett ben i handleden. Men nu är handleden så bra att hon kan använda den till nästan allt, men hon har förstås inte ännu full styrka i den (den vänstra) armen.
Nu när detta skrivs har vi varit i Lagos i två veckor och vi är tillbaka i hamnen. Båten har nämligen varit på land i 10 dagar, vi har betalat för att få hjälp med ett par saker. Mera om vad som gjorts i den "tekniska" delen. Vi har bott på båten även när den varit på land, att bo på båten när den står på ett varv fungerar, men är inte så kul. Inga båtgrannar att prata med och vi har inte kunnat släppa ut diskvatten från båten. Men annars fungerar det och vi har kunnat fixa med lite småsaker. Vi brukar ta det ganska lungt på morgonen, delvis för att det varit ganska svalt på natten och det tar en stund innan det blir varm ute. Vi brukar bryta av med en längre promenad eller cykeltur, vi gillar verkligen Lagos och dess omgivningar.
Vi brukar äta ett mål mat på någon restarang, lunch eller middag. Vi har även haft några dagar med regn vilket nog har uppskattats av många lokalboende, eftersom det har varit ganska torrt här. Så nu frodas gräset och det är gott om blommor. Att vara tillbaka i marinan är trevligt och det blir mycket "småprat" med andra "yachties" på bryggan. Det liknar nog att ha en kolonilott. Nu är det folk i de flesta båtarna och det verkar som att man inte har så bråttom att komma iväg härifrån, vi och andra trivs verkligen här.
Kusten precis utanför kallas för grottkusten och den är verkligen sevärd, nu har vi sett den både från land men nu även från en utflyktsbåt.
Om ni vill se mera hur det ser ut kan ni titta på vår kompisbåt "Frida af Visby" som har gjort en YouTube om Lagos och grottorna.
https://www.youtube.com/watch?v=3bby9p7ZS6k
Igår var det riktigt varmt, antaglig en bit över 25 grader. Så vi passade på att ta vårt första dopp i havet. Det var ganska svalt så vi låg inte i så länge.
Vår plan för sommaren är som följer; när vädret tillåter kommer vi segla till Porto Santo/Madeira. Tidigast kommer vi avsegla den 22:a april, men endast när vädret ser ut att vara lämpligt för denna översegling. Sträckan som vi kommer segla är ca 450 Nm och kommer nog ta minst 3 dygn. Vi kommer förhoppningsvis vara en liten eskader på två båtar vilket ökar tryggheten om något händer. Efter ett par veckor på Madeira tänker vi segla till Azorerna. Ingen av oss har varit på dessa Atlantöar och vi ser verkligen framemot att få utforska dem. Vi kommer minst besöka två öar, kanske fler. Efter Azorerna är planen att ta upp båten på land under juli och augusti för att sedan fortsätta in i Medelhavet under september och oktober. Antagligen kommer vi ta upp båten här i Lagos. Så nästa vinter kommer båten på antagligen övervintra någonstans på den Spanska ostkusten.
Lite för tekniknördar.
Vi har förstås haft lite saker som krävt underhåll och lagning under vår segling ner hit förra året. Men det var mest småsaker som brukar gå sönder på båtar. Men vi har blivit ganska snabba på att byta bränslefilter då vi fått byta det 4 gånger. Vi har försökt hitta smuts i tanken men tydligen inte lyckat helt. Snart kommer vi bli tvungna att göra en grundligare rengöring men det har får vänta. Under resan gång upptäckte vi att wastegaten till turbon satt fast. Vår motor är en Volvo Penta D2-75 (75hk) och den modellen har en turbo. Att ha en turbo på en segelbåt är i min mening inte helt lyckat, att sedan Volvo gjort en lösning som är dömd att krångla är ju synd. Man vill ju gärna vara stolt över svensk ingenjörskonst men hur man gjort på denna modellen är riktigt pinsamt. Det normala med en segelbåt är att man går många timmar med ett lågt varvtal vilket gör att turbon normalt inte behövs. På denna motorn startar den tidigt men trycket blir oftast så lågt att wastegaten aldrig behöver öppna, vilket gör att den lätt kan fastna. Och det är mycket svårt att undersöka om den sitter fast, för den sitter så illa till. Det finns heller ingen sensor som varnar ifall detta skulle inträffa. Vad som är bra är att motorn inte verkar ta någon skada om detta inträffar, antagligen för att överladdningen är ganska låg. Vad som händer med en båtdiesel med tiden är att där kylvattnet och avgaserna blandas, i vad som kallas avgaskrök, så stryps denna med tiden. Delvis på grund av att den rostar men också av sot. Nu sitter wastegaten precis innan avgaskröken och olyckligt nog vänd nedåt. Vilket gör att den arbetar i en miljö som inte är den bästa.
Så jag inhandlade en ny avgaskrök helt gjord i rostfritt, eftersom det nog var dags att byta den. När jag plockat ut avgaskröken var den mycket rostig inuti men på utsidan såg den ut nästan som ny. Jag tog även loss huset som wastegaten satt i och spjället satt ordentligt fastrostat. Den satt så hårt fast att den var omöjlig att öppna/vrida. Mera våld hade endast haft sönder den. Men jag lämnade in den på varvet här i Lagos och de löste upp rosten kemiskt så nu går den att öppna/stänga. Inte så lätt som jag skulle vilja men jag hoppas att det skall fungera. Jag har även kompletterat med en tryckmätare (turbomätare) så att jag kan kontrollera att trycket inte blir för högt när man kör motorn för fullt.
Jag har även bytt olja och kylvätska själv. En anledning till att vi tog upp båten på land var för att få hjälp med att byta bälgen som tätar mellan segeldrevet och skrovet. Den skall/bör bytas var 7 år, så nu när båten är 16 år tyckte jag att det var dags. Att Volvo tycker att den skall bytas är lite konstigt för det har aldrig hänt att den gått sönder. Att byta den själv är möjligt men knappast lämpligt så det var skönt att få det gjort av kunnig personal. Det tog dem 2 arbetsdagar och de har ändå alla verktyg som behövs.
Vi har även kompletterat med en trådlös fjärrkontroll till ankarspelet, så man kan justera ankaret från sittbrunnen den dag vi ankrar med aktern mot en kaj.
Vi har bytt alla lampor inne i båten till led, nu har vi även bytt alla lanternor till led. Lamporna i lanternorna har vi fått byta flera gånger, antagligen för att våra solceller gör att vi oftast har en ganska hög spänning på våra batterier. Så våra 24v lampor kan få nästan 28v vilket antagligen gör att livslängden blir kort. Vi har kvar att byta en trasig i masttoppen, inget roligt jobb. Kanske det aldrig blir av.
När båten stod på varvet fick de även polera skrovsidorna och måla botten med ny bottenfärg. Hoppas vi inte behöver göra det alltför ofta.
Vi har även satt in vattenfilter så att vi kan sluta köpa dricksvatten. Så vi har en extra kran för dricksvatten och detta vattnet går först igenom ett 5 micron filter och sedan ett kolfilter.
Inför seglingarna till Atlantöarna så har vi även inhandlat en Garmin inReach Mini 2. Med denna lilla manick så kan man kommunicera via satelliter, men endast via textmedelanden. Så man kan inte ringa/prata med den. Men vi kan skicka frågor och man kan svara på dessa frågor. Vi kan skicka nödmeddeladen och få svar. Man kan även spåra var vi är, även långt från land. Med vår EPIRB kan vi endast skicka nödmeddelanden i en allvarig nödsittuation. Och man får ingen återkoppling.
Lotta har även haft framme symaskinen och sytt ett nytt överdrag till vårt sittbrunnsbord. Bordet är såå fint men kräver att det är skyddat från väder och vind om det skall kunna bevaras. Det följde med ett överdrag med det var inte gjort för detta bordet, men nu har vi ett nytt fint skydd. Vi har även tagit bort kapelltaket över sittbrunnen och istället satt upp ett mindre soltak/bimini som Lotta gjort. Nu kan vi se seglen men i alla fall få lite skydd mot solen.
Att ha en båt kräver en hel del fixade hela tiden och sådana saker som handling, matlagning och hygien tar mera tid än hemma. Så även om vi tar det ganska lungt så är vi igång ganska mycket. Bara en sådan sak som att ta sig in och ut till sittbrunnen. Det är en brant trappa på 4 steg, den går vi i många gånger per dag. Vi hoppas bara att vi inte skall trilla i den.
Dear followers, soon our sailing adventure will continue so we think it's time to update you on what has happened and our plans. During the winter, we have been back in Sweden and experienced both a little winter and spending time with loved ones. We had a few days on skis both in the Stockholm area and in the mountains. Magnus was back on the boat for two weeks in February, Lotta did not join due to the fact that she unfortunately fell and broke a bone in her wrist. But now the wrist is so good that she can use it for almost anything, but of course she does not yet have full strength in the (left) arm.
As of this writing, we've been in Lagos for two weeks and we're back in the port. The boat has been on the hard for 10 days, we have paid to get help with a couple of things. More about what has been done in the "technical" part. We have lived on the boat even when it has been on land, living on the boat when it is on land works, but is not so fun. No boat neighbors to talk to and we have not been able to let the dishwashing water out of the boat. But otherwise it works and we have been able to fix with a few small things. We usually take it quite calm in the morning, partly because it has been quite cool at night and it takes a while before it gets warm outside. We usually take a break with a longer walk or bike ride, we really like Lagos and its surroundings. We usually eat one meal at a restaurant, lunch or dinner. We have also had a few days with rain, which has probably been appreciated by many locals, as it has been quite dry here. So now the grass is thriving and there are plenty of flowers. Being back in the marina is nice and there is a lot of "small talk" with other "yachties" on the pier. It's probably like having a allotment. Now there are people in most of the boats and it seems that they are not in such a hurry to get out of here, we and others really thrive here.
The coast just outside is called the cave coast and it is really worth seeing, we have seen it both from land but now also from an excursion boat. If you want to see more of how it looks like, you can watch our friend boat "Frida af Visby" they have made a YouTube about Lagos and the caves.
https://www.youtube.com/watch?v=3bby9p7ZS6k
Yesterday it was really hot, probably a bit over 25 degrees. So we took the opportunity to take our first dip in the sea. It was pretty cool so we did not swim for long.
Our plan for the summer is as follows; when the weather allows we will sail to Porto Santo / Madeira. We will sail at the earliest on April 22, but only when the weather forcast is suitable for this trip. The distance we will sail is about 450 Nm and will probably take at least 3 days. We will hopefully be a small squadron of two boats, which increases security if something happens. After a couple of weeks on Madeira, we plan to sail to the Azores. None of us have been to these Atlantic Islands and we are really looking forward to exploring them. We will visit at least two islands, maybe more. After the Azores, the plan is to take the boat ashore in July and August and then continue into the Mediterranean in September and October. We will probably put the boat on the hard here in Lagos. So next winter, the boat will probably overwinter somewhere on the Spanish east coast.
A little for tech geeks.
Of course, we had a few things that required maintenance and repair during our sailing down here last year. But it was mostly small things that usually break on boats. But we have become quite quick to change the fuel filter as we have had to change it 4 times. We have tried to find dirt in the tank but apparently did not succeed completely. Soon we will have to do a more thorough cleaning but it will have to wait. During the trip we discovered that the wastegate to the turbo was stuck. Our engine is a Volvo Penta D2-75 (75hp) and that model has a turbo. To have a turbo on a sailboat is in my opinion not entirely successful, that since Volvo has made a solution that is doomed to trouble is a shame. You want to be proud of Swedish engineering, but how they engineered on this model is really embarrassing. The norm with a sailboat is that you go for many hours at a low speed, which means that the turbo is not normally needed. On this engine the turbo spinns early but the pressure is usually so low that the wastegate never has to open, which means that it can easily get stuck. And it is very difficult to check if it is stuck, because it is so badly accessible. There is also no sensor that warns if this should happen. The good thing is that the engine does not seem to take any damage if this happens, probably because the overcharging is quite low. What happens to a boat diesel over time is that where the cooling water and the exhaust gases are mixed, in what is called the exhaust elbow, this is choked over time. Partly because it rusts but also from soot. Since the wastegate sits just before the exhaust bend and unfortunately is turned downwards. Which means that it works in an environment that is not the best.
So I bought a new exhaust elbow made entirely of stainless steel, because it was probably time to replace it. When I picked out the exhaust elbow, it was very rusty inside but on the outside it looked almost like new. I also took off the house that the wastegate was in and the shaft was firmly rusted. It was so tight that it was impossible to open / turn. More violence had only broken it. But I handed it in at the shipyard here in Lagos and they dissolved the rust chemically so now it can be opened / closed. Not as easy as I would like but I hope it works. I have also supplemented with a pressure gauge (turbo gauge) so that I can check that the pressure does not get too high when you run the engine at higher rews.
I have also changed the oil and coolant myself. One reason we took the boat ashore was to get help with changing the bellows that seals between the sail gear and the hull. It should / should be changed every 7 years, so now that the boat is 16 years old, I thought it was time. That Volvo thinks it should be replaced is a bit strange because it has never happened that it broke down. Replacing it yourself is possible but hardly appropriate so it was nice to have it done by knowledgeable staff. It took them 2 working days and they still have all the tools needed.
We have also supplemented with a wireless remote control for the anchor winch, so you can adjust the anchor from the cockpit the day we anchor with the stern to a quay.
We have changed all the lights inside the boat to LED, now we have also changed all lanterns to LED. We have had to change the lamps in the lanterns several times, probably because our solar cells create a fairly high voltage on our batteries. So our 24v lamps can get almost 28v, which probably makes the lifespan short. We still have to change a broken one in the mast top, no fun job. Maybe it will never be done.
When the boat was on the shipyard, they also had to polish the hull sides and paint the bottom with a anifouling. I hope we do not have to do this too often.
We have also installed water filters, so we can stop buying drinking water. So we have an extra tap for drinking water and this water first goes through a 5 micron filter and then a carbon filter.
Before the sailings to the Atlantic Islands, we have also purchased a Garmin inReach Mini 2. With this little device you can communicate via satellites, but only via text messages. So you can not call / talk to it. But we can send questions and you can answer these questions. We can send a emergency message and get an answer. You can also trace where we are, even far from land. With our EPIRB, we can only send emergency messages in a serious emergency situation. And you get no feedback.
Lotta has also used our sewing machine and sewed a new cover for our cockpit table. The table is so nice, but requires that it is protected from weather and wind if it is to be preserved. It came with a cover but it was not made for this table, but now we have a new nice protection. We have also removed the canopy roof over the cockpit and instead set up a smaller sunroof / bimini that Lotta made. Now we can see the sails but at least get some protection from the sun.
Having a boat requires a lot of fixing all the time and such things as shopping, cooking and hygiene take more time than at home. So even if we take it pretty lightly, we're pretty much up and running. Just such a thing as geting in and out to the cockpit. It is a steep staircase of 4 steps, we walk it many times a day. We just hope we do not fall when climbing it.