Vi har lämnat Cagliari!
Nu har vi startat vårens segling! (for an English version please scroll down)
Nu har vi lämnat Cagliari och befinner oss på en mindre ö sydväst om Sardinen. Närmare bestämt så är vi i Carloforte. Vi har följt hur vädret har varit hemma i Sverige, kallt och blåsigt. Men tyvärr så har även vi haft, för säsongen blåsigt och kallt. Det har blåst en ganska kall och stark vind från Frankrike ner mot oss. Det är inte så ovanligt så den har fått ett namn, mistral. Oftast varar den bara ett par dagar, men nu är det betydligt uthålligare. Men den tog en paus i lördags, så då passade vi på att lämna Cagliari och ta oss till årets första ankringsvik.
Där träffade vi båten Wilma med Eva och Jan. Dem träffade vi förra året i Spanien. Ett kärt återseende och en kontakt som vi hoppas vi kan vi kan underhålla.
Dagen efter fick mistralen styrka igen, så vår motor fick jobba hårt för att ta oss mot vind och vågor den sista biten till Carloforte.
Här ligger vi bra i hamnen och blir nog kvar tills mistralen har slutat blåsa. Vi har solsken men bara 15 grader och i blåsten så blir det ganska svalt. I alla fall när man helst vill ha shorts. När vädret så kräver så sätter vi upp vårt heltäckande sittbrunnskapell med genomskinliga sidor. Eller en pensionärskuvös om man så vill. Den är så skön att ha när det behövs. Ön har en ganska stor hamn och det går en färja över till Sardinen som inte ligger så långt bort. Det känns som att det är ett samhälle som växer mycket under semestertid, men just nu är vi inte många turister och de flesta båtarna är det inga som bor i. Vi kommer ta fram våra cyklar och utforska ön, kanske man kan hitta någon plats där det inte blåser så kraftigt. Det går ingen nöd på oss men vädret gör att vi inte kan planera själva hur länge vi vill stanna. Det verkar som att vädret kommer vara oroligt en bra tid till. Några som kanske uppskattar att det blåser är gänget på Luna Rossa Prada, de har sin bas i Cagliari inte så långt ifrån där vi legat. Förra veckan sjösatte de sin nya utmanare till Americas Cup under pompa och ståt. Eftersom de missat att skicka en inbjudan till oss så valde vi att inte bevaka sjösättningen. Men på YouTube kan man se dem testsegla i mistralen. Det ser ut att gå ganska fort! Men kommer det gå tillräckligt fort, vore kul med en seger av ett europeiskt team. I höst får vi se hur det går.
För tekniknörden.
När båten inte har använts på ett halvår så är det spännande att se vad som fortfarande fungerar. När vi skulle starta motorn så ville den först inte starta, men efter att lufta den så startade motorn. Men när jag skulle kolla om det kom kylvatten så kom det inget! Var det kanske stopp i vattenintaget? Så jag lossade slangen från intaget och jo vi skulle med lätthet kunna sänka båten genom det intaget. Sedan tog jag av locket till impellern och den var hel. Under vintern så har jag bytt impeller så hela systemet var torrt, kanske det skulle hjälpa om jag lossade locket till kylvattenssilen och fyllde den med vatten. Och jo det hjälpte, efter det så kom kylvattnet som det skulle. När vi senare körde med motorn så gick den ojämnt men gick normalt efter ett par tag på den manuella matarpumpen. Så mest troligt att det läckte in luft någonstans. Min ombyggnad med dubbla filter innebär många flera ställen som det kan läcka och därför en ökad risk för läckage. Just då kändes det som att det var ganska dumt gjort. På alla kopplingarna har jag dubbla slangklämmor och efter att jag dragit åt dem jag kom åt en extra gång så slutade problemet. Hoppas nu att problemen med bränsletillförseln är över. I alla fall ett tag. När vi kom ner så var botten kraftigt beväxt men en lokal dykare har gjort ren den. Han arbetade 2–3 timmar och nu hoppas vi bara ett vi klarar oss under våren fastän vi nog inte har någon bottenfärg kvar alls. Att regelbundet anlita en dykare kan kanske vara ett alternativ till att bottenmåla, men under sommaren kommer vi i alla fall låta lägga på ny bottenfärg. Vi lämnade in vår hydrauliska kick i februari. Felet på den var att den har en kraftig gasfjäder som tappat gastrycket. Jag bad dem undersöka om de kunde göra service på den. När vi kom tillbaka efter 6 veckor var inget gjort. Då beställde de packningar till hydrauldelen. När dessa kommit var det bara att montera ihop allt och fylla på gas. Först då upptäckte man att gasfjädern läckte! Det räckte inte med att bara fylla den. Det kunde man ju gjort med en gång eftersom det var därför jag lämnade in den. Men tydligen tror man att man kan reparera gasfjädern. Så nu väntar vi på att få tillbaka den, lagad eller inte men i alla fall kommer det kosta en del. Vår båt är utrustad med en del avancerad utrustning och att få grejorna lagade kan vara en utmaning.
-----------------------------------------------------------------------
Now we have started the spring sailing!
Now we have left Cagliari and are on a smaller island southwest of Sardinia. More precisely, we are in Carloforte. We have followed how the weather has been at home in Sweden, cold and windy. But unfortunately we have also had, for the season, windy and cold. A rather cold and strong wind from France has blown down towards us. It is not so unusual that it has been given a name, mistral. Usually it only lasts a couple of days, but now it is significantly more persistent. But it took a break on Saturday, so then we took the opportunity to leave Cagliari and get to the first anchorage bay of the year. There we met the boat Wilma with Eva and Jan. We met them last year in Spain. A dear reunion and a contact that we hope we can maintain. The next day the mistral gained strength again, so our engine had to work hard to take us against wind and waves the last bit to Carloforte. Here we are well in the harbor and will probably stay until the mistral has stopped blowing. We have sunshine but only 15 degrees and in the wind it gets quite cool. In any case, at least if you are used to wear shorts. When the weather so requires, we set up our full-covering cockpit canopy with transparent sides. Or a pensioner's incubator if you like. It is so nice to have when needed. The island has a fairly large port and there is a ferry that goes over to Sardine, which is not that far away. It feels like it is a community that grows a lot during vacation time, but right now we are not many tourists and most of the boats are uninhabited. We will take out our bikes and explore the island, maybe we can find a place there the wind is not so strong. There is no need for us, but the weather means that we cannot plan ourselves how long we want to stay. It looks like the weather will be unsettled for quite some time. Some who might appreciate the wind are the team at Luna Rossa Prada, they have their base in Cagliari not too far from where we were. Last week they launched their new challenger to the Americas Cup with much fanfare and since they failed to send us an invite we chose not to cover the launch. But on YouTube you can see them test sail in the mistral. It seems to go pretty fast! But is it goes fast enough, it would be fun with a victory by a European team. This autumn we will see how it goes.
For the tech geek.
When the boat hasn't been used for six months, it's exciting to see what still works. When we tried to start the engine, it didn't want to start at first, but after airing it, the engine started. But when I went to check if there was cooling water, there was none! Was it perhaps a stoppage in the water intake? So I unhooked the hose from the intake and well we could easily lower the boat through that intake. Then I took off the cover of the impeller and it was whole. During the winter I changed the impeller so the whole system was dry, maybe it would help if I loosened the cap to the cooling water strainer and primes it with water. And yes it helped, after that the cooling water came as it should. When we later drove the engine, it ran unevenly but ran normally after a couple of times on the manual feed pump. So most likely there was air leaking in somewhere. My dual filter rebuild means many more places it can leak and therefore an increased risk of leakage. At the time, it felt like it was rather stupidly done. On all the connections I have double hose clamps and after I tightened them harder and the problem stopped. Hope now that the problems with the fuel supply are over. At least for a while. When we came to the boat, the bottom was heavily overgrown, but a local diver has cleaned it. He worked for 2-3 hours and now we just hope we can make it through the spring, although we probably don't have any bottom paint left at all. Regularly hiring a diver could perhaps be an alternative to antifouling the bottom, but during the summer we will in any case have new bottom painted with antifouling again. We submitted our hydraulic boom wang (made by Holmatro) in February. The fault with it was that it has a strong gas spring that lost gas pressure. I asked them to see if they could service it. When we came back after 6 weeks nothing had been done. Then they ordered gaskets for the hydraulic part. When these arrived, it was just a matter of assembling everything and filling up with gas. Only then was it discovered that the gas spring was leaking! It wasn't enough to just fill it. That could be done right away, because that's why I submitted it. But apparently the company believe that the gas spring can be repaired. So now we are waiting to get it back, fixed or not but in any case it will cost a lot. Our boat is equipped with some advanced equipment and getting the stuff fixed can be a challenge.